Hittade okänt hål på marknaden – fick in Paypal och Stanford som kunder

Calcey
Hittade okänt hål på marknaden – fick in Paypal och Stanford som kunder

Calcey-teamet med en av bolagets kunder.

Det började med att entreprenören Mangala Karunaratne själv outsourcade sin IT-utveckling – vilket blev ett rejält misslyckande. Med de lärdomarna som grund startade han ett eget konsultföretag på Sri Lanka, helt specialiserat på att hjälpa medelstora tillväxtbolag.
"Våra kunder är själva techbolag, så vår teknik måste hålla väldigt hög kvalitet", säger han.

Åren kring millennieskiftet jobbade Mangala Karunaratne som teknisk projektledare i Silicon Valley. Som så många andra i hans befattning testade han att lägga ut delar utvecklingen på ett externt företag utomlands – med förhoppningen om att kunna öka tempot.

"Fanns en lucka på marknaden

Det blev tyvärr en flopp.

"Jag såg med egna ögon hur kulturkrockar och bristande ägarskap över produkten ofta gjorde att sådana projekt var dödsdömda från början. Samtidigt började jag också inse att det gick att göra mycket bättre", berättar han.

Läs mer här om hur Calcey kan hjälpa svenska tech- och tillväxtbolag att utvecklas!

Mangala Karunaratne insåg bland annat kunderna var tvungna att välja mellan två dåliga alternativ:

  • Stora IT-konsultbolag som krävde väldigt hög timpenning och alltid ville skicka in stora team med många medarbetare, samtidigt som stora team ofta är mindre effektiva.
     
  • Små leverantörer som saknade tillräckligt tekniskt djup och kunnande.


2002 startade han Calcey med målet att bygga högkvalitativa IT-tjänster åt mindre och medelstora techbolag och scaleups.

Calcey-teamet på kontoret.

"Det fanns en lucka på marknaden mellan vad outsourcing-bolagen kunde erbjuda och vad mindre och medelstora tillväxtbolag ville ha. Våra kunder idag är själva techbolag, så vår teknik måste hålla väldigt hög kvalitet för att vi ska kunna svara mot deras krav. De är kräsna", säger Mangala.

Idag är Calcey ett väletablerat och växande bolag i branschen med ett team på över 130 personer. Bolaget har bland annat byggt en en e-learningplattform åt Stanford-universitetet och ett beslutsstödsystem åt betaljätten Paypal. 

Bolaget har numera också den svenska e-handlaren Nelly.com som kund. Det började med att Nellys CTO märkte att utvecklingsteamet in-house hela tiden var upptagna med dagliga sysslor som behövde lösas snabbt, och Nelly behövde komplettera med ett utökat team som kunde jobba med den mer långsiktiga produktutvecklingen.

Dessutom behövde bolaget tillgång till en bredare palett av kompetenser, särskilt inom mobil apputveckling, vilket Nellys CTO berättar mer om i den här videon:


"Vi har varit aktiva på den svenska marknaden i två och ett halvt år, via vår partner Leif I Ohlson och hans företag Best of Sri Lanka. Hans kunskaper om både Sverige och Sri Lanka är viktiga för oss och våra kunder, och skapar värde och trygghet", säger Mangala.

Han säger att grunden i framgången för Calcey har varit den fina kultur som bolaget lyckats bygga upp sedan starten.

Vi samarbetar förstås med kunderna, men vi vågar också utmana dem kring tekniska beslut

"Kulturen är den största skillnaden mellan oss och andra i branschen. Vi samarbetar förstås med kunderna, men vi vågar också utmana dem kring tekniska beslut. Vi vill vara medskapare. Om man kommer till vårt kontor möter man människor som verkligen tar det dom gör på största allvar och brinner för det, som på ett produktbolag", säger Calcey-grundaren.

Här kan du höra fler Calcey-kunder berätta om sina erfarenheter! 

Läs fler artiklar
LÄS MER