Sök

Annonssamarbete med Fondia

”Visst, du anställer en bolagsjurist som kan avtalsrätt – men sen då?”

Minna Technologies har växt från tre till 55 anställda på några år.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Minna Technologies vd Joakim Sjöblom förstod tidigt affärsnyttan i stark och flexibel juridisk kompetens.

Hur många olika abonnemang betalar du för den här månaden?
Mobilen, bredbandet, försäkringen? Tre, fyra, fem streamingtjänster? Matkassen och gymmet? Bilen? Några spel? Elsparkcykeln? 

Har du koll på vad abonnemangen kostar dig? Och hur mycket du faktiskt använder dem?

När Joakim Sjöblom pluggade på universitetet blev framför allt de sista två frågorna aktuella på ett synnerligen abrupt sätt – men också startskottet för det bolag som idag har 55 anställda, har en halv miljon användare och arbetar på expansion i sju länder.

”Jag stod i kassan på min lokala mataffär och hade plötsligt inte råd att betala för varorna jag plockat på mig. När jag kom hem gick jag igenom mitt konto och såg att sex olika autogiron hade tömt mitt konto på några dagar. Det slog mig att jag betalade för flera abonnemang jag inte använde”.

Händelsen blev fröet till Minna Technologies B2B-tjänst som finns i exempelvis Swedbanks mobilapp, där den går under namnet Abonnemangshjälpen. En tjänst som hjälper privatpersoner att hålla koll på vilka abonnemang de har och om det går att sänka kostnaderna. Tjänsten kan också säga upp de abonnemang man vill avsluta på ett smidigt sätt via Bank-ID.

Jag hade haft så många dåliga erfarenheter av att säga upp abonnemang

”Jag hade haft så många dåliga erfarenheter av att säga upp abonnemang, 30 minuter långa telefonköer följt av samtal med säljare som egentligen inte ville hjälpa mig”, fortsätter Joakim som är vd och en av tre grundare på Minna Technologies. 

Abonnemang på det juridiska

Med hjälp av Abonnemangshjälpen kan idag fyra miljoner svenskar – och fyra miljoner danskar via deras banker – ha koll på abonnemangskostnader och förutse hur mycket pengar de har kvar på kontot vid månadens slut.

Inte så konstigt att Joakim Sjöblom och Minna Technologies är abonnemangskund hos Fondia, en affärsjuristbyrå som erbjuder en LDaaS-tjänst (Legal Department as a Service) där kunden betalar ett fast pris för de juridiska tjänster har behov av. Förändras behovet är det enkelt att skala upp eller ner.

Vi vill ha förutsägelse i vårt kassaflöde och inte lägga pengar på konsulttimmar

”Fondias abonnemangstjänst är helt i linje med vår egen affär. Vi vill ha förutsägelse i vårt kassaflöde och inte lägga pengar på konsulttimmar. 

Från såddrunda till globala investerare

Fondia, tidigare Jansson & Norin, har varit Minna Technologies juridiska rådgivare sedan bolagets såddrunda 2015. Totalt har bolaget tagit in 80 miljoner i kapital, senast var det globala storspelarna VISA och Zenith som investerade. De tre grundarna har fått 52 nya kollegor och har bland andra Swedbank och Danske Bank som kunder.

”Fondia har följt med oss hela vägen. Från att vara en liten startup inriktad mot konsumenter till vara ett Series A-bolag med globala investerare – hur gör man för att säkerställa due diligence med Europas största banker? De har hjälpt oss ta fram hållbara avtal, GDPR-frågor, fundraising och mycket mer.”

Från att ha haft en kontaktperson på Fondia har Minna Technologies idag tillgång till ett team på fyra personer med olika specialiteter.

”Som startup är det svårt att säga ‘nu behöver vi anställa en jurist!’. Visst, du anställer någon som kan avtalsrätt – men sedan då, nästa gång behöver du hjälp inom ett annat juridiskt område. Vi ser Fondia som en anställd med ett helt spann av kompetens som alltid finns till förfogande”. 

Skalar upp internationellt

Ett England som inväntar Brexit, ett Norge som står utanför EU – i takt med att  Minna Technologies växer på den internationella marknaden ställs bolaget inför nya juridiska utmaningar. 

Vi har ingen erfarenhet av juridik på andra marknader, där är Fondia också mycket kompetenta

”Vi har ingen erfarenhet av juridik på andra marknader, där är Fondia också mycket kompetenta. De är också tydliga med att flagga för frågor de inte kan hjälpa till med, då har vi fått rekommendationer på var vi kan vända oss. Fondia försöker inte mjölka oss på pengar, det betyder mycket”, avslutar Joakim Sjöblom.

Juridiska lösningar för startups till ett förmånligt pris – läs mer här!

Läs mer