Sök

Jon Olssons Yaytrade tar upp kampen med Sellpy

SellpyYaytradeHållbarhet

Jon Olsson, Janni Delér, Jon Berglund och David Knape. Foto: Press.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Marknadsplatsen Yaytrade lanserar en upphämtningstjänst.

Det senaste året har Yaytrade, som kan beskrivas som en köp-, sälj- och hyrmarknadsplats på nätet, biffat upp teamet och rekryterat toppchefer både från Schibsted och Nakd. 

Bolaget, som grundades 2017 av David Knape och Jon Berglund, fick tidigt med sig influencerparet Jon Olsson och Janni Delér som medgrundare. 

Nu lanserar Yaytrade en tjänst som blir en konkurrent till H&M-backade Sellpy. 

Det handlar om en upphämtningstjänst där Yaytrade, liksom Sellpy, plockar upp, fotograferar och lägger ut kundernas varor till försäljning. 

“Med Yaytrade pick-up service tar vi sikte på en marknad som starkt dominerats av ett fåtal aktörer i Sverige. Vår vision är att lyfta shoppingupplevelsen inom detta segment och arbeta tätt med logistikpartners för att ha korta ledtider när det gäller både upphämtning av produkter till slutleverans till köpande kund”, säger David Knape i ett pressmeddelande. 

Yaytrade ser sig i grunden inte som en direkt konkurrent till Blocket, Tradera eller Sellpy. Istället presenterar sig bolaget som “tredje generationens marknadsplats”, som även tar hand om bland annat restlager och provkollektioner.

"Vi ser inte dem som direkta konkurrenter om man tittar på hela Yaytrades plattform. Däremot är Sellpy absolut en rak konkurrent just på vår vertikal för vår upphämtningstjänst", skriver David Knape i ett mejl till Breakit.

Det som han bland annat menar skiljer dem åt är att Yaytrade tar in produkter ur ett dyrare segment. 

Sellpy laddar just nu för en expansion in på den tyska marknaden. Även Yaytrade har planer på att gå internationellt. 

“Marknaden för secondhand utvecklas i enorm fart. Fokus ligger just nu på Sverige och att ta en tydlig positionering här. Men samtidigt har vi en skalbar plattform och en affärsmodell som möjliggör expansion i aggressiv takt till fler länder". 

"Genom att låta oss ta hand om hela flödet förenklar vi en försäljning som många privatpersoner ser som tidskrävande och omständig", säger David Knape.

På torsdagsmorgonen kom nyheten att H&M går in som majoritetsägare i Sellpy. Läs mer om det här. Om du är prenumerant på Breakit Premium kan du även läsa "Breakits take", en pinfärsk analys om vad den affären egentligen betyder.

Saknar du en prenumeration? Signa upp dig här – just nu kan du få 25 procents rabatt på en helårsprenumeration. 

Läs mer