TV4-chefen dementerar: Inga jätteåterbetalningar till annonsörerna

Breakit - TV4-chefen dementerar: Inga jätteåterbetalningar till annonsörerna

FOTO: TV4

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

UPPDATERAD: TV4 dementerar nu kraftfullt Aftonbladet-chefen Jan Helins uppgifter från helgen om återbetalningar i tittarflyktens spår.

”Jag förstår inte vart ifrån Jan Helin fått de siffrorna. De är helt felaktiga”, säger TV4:s presschef Magnus Törnblom.

Det var i den populära podcasten MattssonHelin som Jan Helin släppte nyhetsbomben att TV4 den senaste månaden tvingats betala tillbaka 60 miljoner kronor till sina annonsörer. Orsaken skulle ha varit att TV4 sålt tittarkontakter som man sedan inte kunnat leverera på grund av för få tittare.

Men dessa uppgifter tillbakavisar nu alltså TV4 bestämt via sin presschef.

”Det stämmer helt enkelt. Tittarmässigt går vi just nu väldigt starkt jämfört med våra konkurrenter. Jag vet inte om Jan Helin kanske blandat ihop oss med dem”, säger Magnus Törnblom.

Under tisdagseftermiddagen gick också TV4:s biträdande försäljningsdirektör Carl Hemmingsson ut i ett blogginlägg där han kraftfullt kritiserade både Jan  Helin och de medierna (inklusive Breakit) som fört uppgifterna vidare för bristande källkritik. 

"Jag kan försäkra Jan Helin och andra som hört, spridit eller läst detta att det inte finns någon som helst sanning i uppgiften", skriver bland annat Carl Hemmingsson.

Hela den traditionella tv-branschen lider dock av att yngre tittare i allt högre utsträckning väljer Youtube och andra digitala kanaler istället för så kallad linjär-tv. Carl Hemmingsson uppger i sitt blogginlägg att TV4 det första kvartalet i år noterat ett minskat tittande med cirka 5 procent i sina kanaler.

Det är ett problem som TV4 bland annat tacklat genom att höja sina priser med mellan 10 och 20 procent under 2015.

En annan åtgärd har varit att bredda målgruppen som man säljer in mot annonsörerna. Tidigare sålde TV4 tittarkontakter i åldrarna 12 till 59 år. Nu är istället målgruppen 15 till 64 år.

”Förut fick annonsörerna de äldre tittarna lite på köpet, så är det inte längre”, säger Magnus Törnblom.

Breakit har utan framgång sökt Aftonbladets Jan Helin för en kommentar.

Läs fler artiklar
LÄS MER