Breakits klimatutmaning och utvecklare kan vinna prestigepris

Breakit Breakit Impact Challenge Kundlycka
 Breakits klimatutmaning och utvecklare kan vinna prestigepris

Breakit nomineras i två kategorier i Tidskriftspriset 2019.

Erik Wisterberg

Reporter

Vi utmanade näringslivet att klimatbanta.
Och vi tog fram ett spetsigt vapen i annonskampen mot techjättarna.
Nu dubbelnomineras Breakit i det prestigefyllda tidskriftspriset.

Alla pratar om klimatkrisen – men hur kan man göra skillnad på riktigt? Det var frågan som ledde fram till Breakit Impact Challenge. I våras samlade vi 431 svenska företag som under 30 intensiva dagar fick hjälp att ställa om sin verksamhet i en mer klimatsmart riktning. 

Nu står det klart att satsningen, som gjordes i nära samarbete mellan Breakits journalister och eventavdelning, nomineras till Tidskriftspriset i kategorin "Årets grepp". 

"Breakit Impact Challenge lyckas omvandla läsarnas oro till något konstruktivt, och använder morot istället för piska för att få med företagen på tåget. Ett grepp där såväl redaktion som sälj och marknad bidrar till en stark helhet", heter det i juryns motivering. 

Just nu pågår årets andra omgång av Breakit Impact Challenge. 

Har chans på ännu ett pris

Dessutom nomineras även teamet bakom Breakits mjukvara “Kundlycka”, i kategorin “Årets utvecklare”. Enkelt uttryckt är det en webbplattform som automatiskt hämtar data om Breakits native-kampanjer och med ett klick skapar en snygg presentation åt annonsörerna. Något som på många medieföretag annars sker via rotande i Google Analytics och statiska pdf-dokument.

"En begränsad budget och litet team hindrar inte Breakit från att ge sig in i kampen mot de stora techjättarna inom ett av branschens hetaste områden. Med ett egenutvecklat kundverktyg för native-annonsering bidrar Breakit till ökad transparens – i realtid", skriver juryn i sin nominering. 

Tidskriftspriset avgörs vid en stor gala den 6 november. 

Läs fler artiklar
LÄS MER