City Gross slutar med hemleveranser: "Fick inte lönsamhet"

City Gross Bergendahls food AB Mat på nätet
City Gross slutar med hemleveranser: "Fick inte lönsamhet"

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

"Vår affärsidé är att ha lönsamhet i alla delar av verksamheten, och det har vi inte lyckats med vad gäller hemleveranser."

Medan alla tittar på den växande marknaden för mat på nätet finns det andra som går en annan väg.

City Gross till exempel. De har erbjudit hemleverans av lösplockade varor sedan årsskiftet. I somras la de ner de e-handelshubbar de skapat för att istället sköta lösplocket från butikerna – men nu skrotas alltså även den tjänsten. 

Istället satsar man på ett system där kunderna kan handla varorna på nätet – men sen hämta dem i butiken – så kallad click and collect.

"Vi vill ha trafiken till butikerna för att driva merförsäljning", säger City Gross e-handelschef Henrik Weiden till tidningen Market.

"En omnikund är mer lönsam än en kund som bara handlar i en kanal."

Bakgrunden till att man nu skrotar hemleveranser är att man inte kunde få upp lönsamheten.

"Vår affärsidé är att ha lönsamhet i alla delar av verksamheten, och det har vi inte lyckats med vad gäller hemleveranser", säger Henrik Weiden.

Man kommer dock att fortsätta med hemleverans av färdigpackade matkassar.

City Gross ägs av Bergendahls Food AB som 2018 omsatte 9,2 miljarder kronor och gjorde en förlust på 1,1 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER