Sök

Klarna-toppen gör som H&M-bossen – backar hotelluppstickaren

Dib hotel

Knut Frängsmyr. Foto: Ernst Henry Photography.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Dib Travel stärker kassan och ledningen med välkända namn.

När Dib Hotel grundades för fyra år sedan låg fokuset mot privatpersoner som fick buda på lediga hotellrum. Sedan dess har grundarna Timothy Walentynowicz och Daniel Vasiljevic hunnit svänga om affärsmodellen och skapat en plattform som riktar sig mot företagsresande. De bytte nyligen även namn till Dib Travel. 

Dib Travel har byggt en plattform som hanterar allt från hotell till transport för företag, och som slår samman alla utgifter på en faktura. När anställda är ute och reser hanterar Dib även alla kostnader så att personalen slipper ligga ute med pengar.

Det här är ett koncept som har attraherat en rad tunga namn. Bland investerarna hittar vi exempelvis H&M-bossen Karl-Johan Persson och Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti.

Nu har Dib Travel precis stängt en ny kapitalrunda där bolaget tar in 4,5 miljoner kronor. I och med det adderas ytterligare två välkända profiler till såväl ägarlistan som styrelsen.

Det handlar om Knut Frängsmyr, vice vd på betaljätten Klarna, samt Oscar Otteborn som har titeln "Chief of People and Culture" på klocksuccén Daniel Wellington.

”Vi ska använda investeringen till framförallt två saker. Det ena är expansion, och det andra är att vi ska fortsätta lägga till nya spännande produkter till vår plattform",  säger Daniel Vasiljevic. 

Tanken är att Oscar Otteborn bland annat ska bidra med strategisk kunskap inom fysisk och digital försäljning. Knut Frängsmyr sitter i sin tur på tung kompetens från såväl Klarna som MTG. Efter sju år på Klarna har han axlat allt från rollen som chefsjurist till operativ chef och är nu vice vd vid sidan om Sebastian Siemiatkowski.

"Dib Travel har en enorm potential och ett starkt team och är väl rustade för att förändra en marknad som verkligen är i behov av just förändring", säger Knut Frängsmyr. 

Timothy Walentynowicz och Daniel Vasiljevic säger att den senaste rundan främst handlar om att få in strategisk kompetens.  

”Ser man till konkurrensen så ligger vi rätt i tiden och växer kraftigt medan det verkar vara tufft för de större och äldre aktörerna", säger Timothy Walentynowicz. 

Bolaget flaggade redan i somras för planerna på att ta in runt 60-70 miljoner kronor. Planen är att stänga "inom snart framtid". 

”Vi har en fantastisk traction på våra starkaste marknader, vilket är Sverige och Norden, och där finns det mycket att hämta. Vi har fullt fokus är på att säkra positionen i Sverige", tillägger Timothy Walentynowicz.  

Läs mer