Sök

Annonssamarbete med SJ

Minskat era utsläpp? Då ska ni korka upp skumpan – och fira som om ni satt en storaffär

SJKlimathotetBreakit Impact Challenge

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Om man vill bli bäst på klimatarbete ska man behandla det som säljmål – och fira rejält när man lyckas. Företag kan också belöna medarbetare ekonomiskt om de lyckas minska bolagets klimatpåverkan.
“Det behövs ju mer action och mindre snack”, säger Ida Thermaenius, chef för företagskunder och affärsresebyråer på SJ, som sponsrar Breakit Impact Challenge.

Klimatkrisen är akut och det blir alltmer uppenbart att såväl politiker som företag och privatpersoner måste agera – nu direkt. Därför har Breakit lanserat Impact Challenge där företag kan gå en 30-dagars boot camp för att sänka sina utsläpp.

En av de partners som gör det möjligt att driva Breakit Impact Challenge är tågjätten SJ, som utöver sina klimatvänliga resor erbjuder rådgivning till företag som vill bli mer hållbara.

“Vi pratar med många bolag om det här varje dag och märker att de ofta känner sig vilsna kring hur de ska komma igång. Det vi gillar med Breakit Impact Challenge är att det handlar om tydliga tidsbegränsade mål och snabb handling”, säger Ida Thermaenius på SJ.

Hon definierar hållbarhet som tre saker:

  • Minskad klimatpåverkan.
     
  • Social hållbarhet, till exempel schysta arbetsvillkor.
     
  • Ekonomisk hållbarhet, möjligheten att också spara pengar genom att bli mer klimatsmart, något en del (felaktigt) tror är en omöjlig kombination.
     



Ida Thermaenius säger att företag som verkligen vill vara ledande vad gäller att jobba med sina fossila utsläpp måste ha hårda mål – och tydlig motivation för personalen som ska nå dem.

“Man måste fira lika mycket när man slagit sina utsläppsmål som när man slagit sina säljmål. Utse personer på bolaget som är ansvariga för målen, och ge dem rätt verktyg. Om man till exempel har deltagit i Breakit Impact Challenge så märker man ju vilka på bolaget som är eldsjälar och vill driva frågan. Fånga upp deras engagemang och överväg också att ge dem ekonomiska incitament precis som med intäktsmål”, säger hon.

Klimatfrågan och hur företag kan jobba med den är ett ämne vi på SJ kan väldigt väl. Om man har ett företag och vill ha råd för att komma igång får man jättegärna nyttja oss

SJ-chefen säger att tågbolaget, utöver att de hjälper människor resa klimatsmart, vill hjälpa företag med hållbarhetsarbete generellt.

“Klimatfrågan och hur företag kan jobba med den är ett ämne vi på SJ kan väldigt väl. Om man har ett företag och vill ha råd för att komma igång får man jättegärna nyttja oss. Man kan mejla eller ringa mig!”, säger Ida Thermaenius, som nås på:

Mejl: Ida.Thermaenius@sj.se
Direktnummer: 010-751 54 81


"Inrikesflyget är punktligare, snabbare och billigare än tåget". Det är tre långlivade myter som det är dags att slå hål på. För sanningen är en annan: tåget utklassar flyget på flera sätt.

Läs mer