Sök

Sinch köper franskt mjukvarubolag för 180 miljoner

SinchSaaS

Oscar Werner, vd på Sinch. Foto: Skärmklipp & Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den svenska mjukvarubolaget Sinch, tidigare CLX Communications, köper upp franska Myelefant för 180 miljoner kronor.

Sinch erbjuder molnbaserade kommunikationstjänster och började som en avknoppning till Rebtel. Innan de köptes upp av börsnoterade CLX i slutet av 2016.

I ett pressmeddelande skriver Sinch att de nu förvärvar SaaS-bolaget Myelefant för 18,5 miljoner euro, ett pris som kan stiga med ytterliga 3 miljoner euro. Affären, som beräknas slutföras inom ett par veckor, kan därmed bli värd upp 225 miljoner kronor.

Myelefant grundades 2010 i Paris och erbjuder en “mjukvaruplattform för mobil interaktion”, de ska helt enkelt göra det lättare för företag att kommunicera med sina kunder med anpassningsbara mobila landningssidor som kan skapas utan att företagen själva behöver avsätta egna utvecklingsresurser.

“Med sin kraftfulla men lättanvända mjukvara har myElefant framgångsrikt visat hur nästa generations meddelandetjänster kan skapa konkret och mätbar affärsnytta. Förvärvet gör att vi kan erbjuda vår globala kundbas och etablerade affärspartners en avancerad mjukvaruplattform, med kraftfulla analysverktyg, som möjliggör en mycket bra kundupplevelse”, säger Oscar Werner, vd på Sinch i pressmeddelandet.

Myelefant har idag kunder som Orange, Nespresso och Nissan. Bolaget hade under 2018 intäkter på 10,5 miljoner euro, en bruttovinst på 3,1 miljoner euro och ett ebitda-resultat på 0,8 miljoner euro.

Sinch omsatte 4 miljarder kronor under 2018 med ett rörelseresultat på 373.

Läs mer