Sök

Cristina Stenbeck investerar i underklädes-startupen Lace Laboratory

Lace LaboratoryMode

Foto: TT & Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Nu vill Lace lansera sina produkter internationellt.

Faye Flensburg lämnade fintech-succén Izettle, där hon var riskanalytiker, för att satsa på sin startup Lace Laboratory tillsammans med medgrundaren Felicia Lönnqvist. Tanken var att ta fram snygga spetstrosor, något som hon tyckte saknades på underklädesmarknaden.

Nu meddelar Lace Laboratory att bolaget plockar in riskkapital för att inleda en internationell expansion. Pengarna kommer från tungviktare som Cristina Stenbeck och Babyshops styrelseordförande Susanna Campbell, liksom ett antal andra icke namngivna investerare. Några finansiella detaljer nämns inte.

“Felicia och Faye är ett starkt grundarteam med en klar vision om hur de vill bygga ett nytt varumärke inom underklädesbranschen, skala upp bolaget internationellt och fortsätta leverera till sin hängivna community som består av kvinnor i alla olika åldrar. Sanna och jag tycker att det är väldigt roligt att kunna stötta två entreprenörer i deras ambition, att erbjuda högkvalitativa och prisvärda produkter för kvinnor världen över”, säger Cristina Stenbeck i en kommentar.

En viktig strategi har enligt grundaren varit att jobba nära kunderna. Bland annat tog hon hjälp av användare i Facebook-gruppen “Heja Livet”, för att hitta inspiration till sin trosmodell.

“Vår strategi sedan start är att arbeta tillsammans med våra kunder och skapa en stark community kring företaget och produkten. Vi har fått fantastisk respons i Sverige, så med kapital i ryggen är vi nu redo att satsa mer globalt”, säger Faye Flensburg och fortsätter:

“Att vi fått med oss två av Sveriges mest erfarna kvinnliga bolagsbyggare inom e-handel och konsumentvaror på vår resa är viktigt inte bara för oss och för bolaget men även för att de som personer är viktiga pusselbitar i att fostra en generation av framgångsrika entreprenörsbolag grundade av kvinnor.”

När bolaget nu expanderar internationellt ligger fokus på Skandinavien och Europa. Produktutbudet kommer däremot fortsatt att vara fokuserat.

"Vi har valt att nischa in oss på just trosor. Det kommer vi att fortsätta med även framåt. Det är det vi ska bli bäst på. Nu ska vi expandera internationellt, men det kommer fortfarande att vara fullt fokus på trosor", säger Faye Flensburg.

Underklädesmärket Lace Laboratory lanserades i början av 2018 och försäljning sker idag genom den egna hemsidan, liksom via NK i Stockholm och Göteborg. Omsättningen landade på 847.000 kronor under 2018, med ett lika stort minusresultat.

Läs mer