Sök

Annonssamarbete med TELIA

Lär dig omvandla millisekunder till miljoner för din sajt

TeliaSonera CDN

Breakit

Breakit

Tid är pengar och tappade sekunder är tappade kunder. I dag är det viktigare än någonsin för marknadsförare att ha en webbsida som funkar lika snabbt och friktionsfritt på alla enheter. Det här är den första delen i en artikelserie i samarbete med Telia där frågetecknen rätas ut kring begreppet Web Performance och hur du förvandlar millisekunder till miljoner.

Web Performance Optimization (WPO) är, precis som det låter, ett sätt att optimera webbsidans prestanda. Genom att aktivt jobba med WPO maximerar du resultatet av dina marknadsinvesteringar.

Små förändringar i prestandan kan ge stora effekter på antalet sidvisningar. När Google minskade storleken på sin karttjänst från 100 till 80 kB ökade trafiken med 10 procent den första veckan, och ytterligare 25 procent de följande tre veckorna.

Det finns också flera exempel på att en ökad prestanda kan leda till ökad försäljning. Amazon ökar sina intäkter med 1 procent varje gång de gör sajten 100 millisekunder snabbare.

Är din sajt tillräckligt snabb? Testa här

Orsaken till detta kan vara en alltför långsam och användarovänlig sajt. Det är här Web Performance (webbprestanda) kommer in i bilden, det vill säga kunskapen kring hur du får din webbplats snabbare och mer effektiv, till exempel i fråga om nedladdningstid för besökaren.

En snabb mobil- och desktopsajt är i dag inte bara något positivt utan en nödvändighet. Användarupplevelsen går hand i hand med bra webbprestanda och måste vara god för att besökaren ska trivas. En förväntad laddningstid för en e-handelsplats är max två sekunder, allt därutöver uppfattas som långsamt. Studier visar att 57 procent av alla besökare lämnar sajten efter tre sekunder och att 80 procent av dem kommer aldrig tillbaka.

Ju snabbare din webbplats är desto bättre blir upplevelsen för besökaren. Detta leder i sin tur till att besökaren kommer att spendera längre tid på webbplatsen, hinner utföra fler aktiviteter och i slutändan fler köp. En smidig och snabb webbplats leder till nöjda besökare och lockar dessutom till återbesök.

En webbplats med ineffektiv prestanda kan bli en dyr historia för marknadsavdelningen. Investeringar för att driva trafik till sajten, UX och SEO får ofta helt oönskade effekter när sajten är långsam. Exempelvis kan en kampanj börja driva trafik till en konkurrent då man inte levererar en användarupplevelse som motsvarar förväntningarna.

Och eftersom långsamma webbplatser har högre avvisningsfrekvens finns det med optimerad prestanda dessutom potential att minska sina marknadsföringskostnader och ändå sälja lika mycket.

Risken med den långsamma webbplatsen är dessutom att den missnöjda besökaren sprider sina negativa upplevelser vidare till andra. Detta påverkar förtroendet för ditt varumärke, vilket kan bli väldigt kostsamt på många sätt.

Webbplatsens prestanda är också en av de viktigaste rankningsfaktorerna hos exempelvis Google, vilket innebär att en snabb sajt har betydligt större möjlighet att hamna högre upp i söklistan än en långsam variant.

Du har med andra ord mycket att vinna på att se över din webbplats prestanda.

Är din sajt tillräckligt snabb? Testa här


Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer