Sök

Succé för Norrskens impact-satsning: “Lyckades med vårt mål”

Norrsken Foundation

Eric Ljunggren tillsammans med vinnarna.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

"Vi ville sätta ljuset på de entreprenörer som vill göra världen bättre – det lyckades vi med", säger Eric Ljunggren, kommunikationschef på Norrsken.

I förra veckan fylldes Stockholm av startups som ville förändra världen till det bättre under stiftelsen Norrskens satsning Impact Week. Över 4.000 deltagare, allt från studenter till investerare träffades under veckan för att diskutera hur man kan göra världen bättre.

“Vi ville lyfta fram de entreprenörer som verkligen vill göra en skillnad i världen – göra dem till rockstjärnor och det tycker jag att vi lyckades med,” säger Eric Ljunggren.

Veckan kulminerade i en fest där tre bolag korades till vinnare i Norrsken Awards.

De tre vinnarna blev N2 Applied som har tagit fram en metod som gör att lantbrukare kan göra sin egen gödsel, Ignitia som gör väderleksrapporter som hjälper bönder runt ekvatorn, och Renewcell som har utvecklat en metod för att återanvända textilier.

De tre vinnarna får ett skräddarsytt program från Mckinsey, Brunswick Group och Mannheimer Swartling värt flera miljoner. I sex månader får de hjälp med strategi, marknadsföring, kommunikation och juridisk rådgivning.

Dessutom kommer de att möta flygresenärerna som kommer till Stockholm i porträtt på Arlanda.

Hur ser ni på att kopplas samman med flygindustrin som ju ses som en stor miljöbov?  

“Vi tror att det finns en enorm potential i att arbeta med innovation inom samhällets existerande infrastruktur för att på så sätt snabbt kunna bidra till stora förändringar. Därför är vi stolta över samarbetet som vi har med SAS och Swedavia – vi ser ingen motsättning i det”, säger Eric Ljunggren.

Trots att Norrsken ser veckan som en succé är de inte helt spikat att det blir en exakt  repris.

“Vi ska ta de här dagarna och utvärdera och tacka alla medarbetare som varit med och gjort det här möjligt, sen kan vi blicka framåt mot 2020.”

Läs mer