Sök

Rapport: Julhandeln på nätet slår alla rekord - ökar med 12 procent

Dibs

FOTO: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Men e-handlarna riskerar att rabattera bort vinsten.

Det är betalningsbolaget Dibs som sammanställt försäljningssiffrorna för sina kunder. Totalt handlar det om flera tusen e-handlare så sannolikt ger det en bra bild över hur julhandeln faktiskt gått under 2015 även om det fortfarande är några handelsdagar kvar.

”Julhandeln på nätet fortsätter att utvecklas starkt. Det är tydligt att vi väljer att handla på nätet i allt större utsträckning, tillväxten för e-handeln är flera gånger högre än den prognostiserade tillväxten för försäljningen i butik”, säger Dibs vice vd Daniel Larsson i en kommentar.

Kartläggningen visar att försäljningen i år mellan 23 november och 16 december var 12 procent högre jämfört med samma period i fjol. En viktig faktor till ökningen är att svenskarna i allt högre utsträckning shoppar via sina mobiltelefoner.

Statistiken för julhandeln på nätet visar att antalet konsumenter som väljer att handla med sin mobiltelefon har ökat med hela 39 procent jämfört med samma period i fjol. 

”Att fler handlar i mobiltelefonen beror främst på att man hela tiden har tillgång till sin mobil men också att allt fler butiker mobilanpassat sina sajter. Vi har under en längre tid kunnat följa det faktum att mobilen blir en allt naturligare kanal att genomföra sina köp i” säger Daniel Larsson.

Vecka 48 ökade transaktionerna med över 23 procent jämfört med samma period förra året, främst på grund av rekordökning för försäljningen på nätet under kampanjdagen Black Friday. För första gången någonsin har Black Friday blivit dagen med högst försäljning under julhandeln.

Däremot backade vecka 50 med 4,6 procent, sannolikt då många väljer att passa på att handla mer under kampanjdagarna Black Friday och Cyber Monday. Inledningen på vecka 51 indikerar en stark avslutning på julhandeln på nätet med en ökning på drygt 10 procent, spår Dibs. 

”Att den totala julförsäljningen på nätet ökar är glädjande men för många webbutiker kan det på sikt bli problematiskt att en stor del av julförsäljningen som tidigare skett till fullt pris nu flyttas till rabatthelgen Black Friday/Cyber Monday. Redan idag kämpar många webbutiker med vikande lönsamhet, bland annat på grund av hård internationell konkurrens”, konstaterar Daniel Larsson.

Läs mer