Sök

Klarna ska bli DN:s räddning - blir först ut med ny betallösning

Gunilla Herlitz, vd Dagens Nyheter. FOTO: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Tidningsdraken hoppas att Klarna kan bli svaret på mediebolagens kris.

Dagens Nyheter pressas allt hårdare ekonomiskt i takt med att annonsintäkterna från papperstidningen rasar. Trenden är den samma i hela mediabranschen - men nu hoppas betaltjänstbolaget Klarna kunna agera räddande ängel.

I nästan ett år har Klarna tillsammans med Dagens Nyheter arbetat med en betallösning som innebär att man med ett enda klick ska kunna ta betalt för tillgången till en eller flera artiklar. 

“Tidigare har vi varit dåliga på att ta betalt på nätet. Vi har haft tio steg för att kunna betala. Det har varit jätteknäppt hur vi har behandlat våra digitala kunder. Men nu skapar vi en betalrelation på ett klick”, säger Pär Roosvall till DI Digital.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski tror att lösningen kan vara en viktig del av lösningen på mediebranschens kris.

“Det är uppenbart att medier framöver kommer att få allt större andel av sin trafik från mobiler, och de måste på ett framgångsrikt sätt kunna få intäkter på det innehåll man skapar. Inte minst i dessa tider av ad-blockers och när en stor del av trafiken samtidigt konsumeras på andra plattformar som exempelvis Facebook. Men det är ett stort pussel där Klarna är en av många pusselbitar”, säger han till DI Digital.

Den betallösning som Bonnier-ägda DN nu börjat använda ska gradvis införas av de andra stora Bonnier-tidningarna Dagens Industri, Expressen och Sydsvenskan/HD. 

Och Sebastian Siemiatkowski vill gärna sälja betallösningen till andra mediebolag både i Sverige och utomlands.

“Om ytterligare medier är intresserade av ett samarbete vore det självklart roligt. Vi tror att vår lösning har stor potential globalt sett”, säger han.

Läs mer