Så mycket nätshoppar vi för – flygresor minskar

Så mycket nätshoppar vi för – flygresor minskar

Foto: TT.

Finwire / Breakit

Summan som svenskar lägger på att handla över nätet bara ökar. Flygresor är enda kategorin som minskar.

Svenskarna spenderar i år 310 miljarder kronor i den totala näthandeln, en ökning med 16 procent från i fjol. Det uppger betaltjänstföretaget Dibs, ett bolag inom danska Nets, som hänvisar till egen data från svenska webbutiker.

Dibs mäter varje år svenskarnas näthandel genom att fråga 2 000 svenskar om hur mycket de spenderat på nätet inom olika kategorier totalt under en tremånadersperiod. Dessa belopp extrapoleras sedan för att få fram beräknad konsumtion på nätet för helåret, inklusive handel i utländska butiker. För 2019 så blir svenskarnas totala konsumtion på nätet, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, hela 310 miljarder kronor.

"Ökningen är 15,7 procent jämfört med ifjol, eller 40 miljarder kronor – lika mycket som hela Sveriges försvarsbudget. Detta kan jämföras med 2007 då svenskarna handlade för totalt 37 miljarder kronor, det vill säga mindre än årets ökning", skriver Dibs i ett pressmeddelande.

Resor är fortsatt den kategori som svenskarna spenderar mest pengar på när de handlar på nätet. 2019 utgör flygbiljetter, tågbiljetter, hotellbokningar etc 47 procent av den totala svenska nätkonsumtionen. Flera reseformer ökar både i omsättning och andel som köper dem på nätet, dock minskar andelen som köper flygresor med 11 procent.

Detta är sannolikt på grund av den svaga svenska kronan liksom en ökad miljömedvetenhet bland de svenska konsumenterna där uttryck som flygskam och Svemester blivit vanligt, uppger bolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER