Susan Standiford ska leda Ikea in i framtiden: "Förnya sig – eller dö ut"

Ikea Digitalisering
Susan Standiford ska leda Ikea in i framtiden: "Förnya sig – eller dö ut"

Susan Standiford är CTO på Ikea. I veckan talade hon på Sthlm Tech Fest. Foto: Tobias Blixt samt pressbild.

Tobias Blixt

Reporter

Ikea vill hitta receptet för framtidens handel.

I flera år har agugmented reality, AR, lyfts fram som en av de stora framtidsteknikerna. Konkret handlar det om ett lager av digital grafik som läggs över verkligheten med hjälp av en skärm, 

Få har däremot lyckats med tekniken. En av de största kommersiella succéerna kommer från Nintendos spel Pokémon Go.

När svenska aktörer inom området pratade om framtiden för tekniken på Sthlm Tech Fest så pekade många på en något oväntad aktör. Flera gånger lyftes varuhusjätten Ikea fram som ett exempel på ett företag som hittat ett bra användningsområdet för AR-tekniken.

Ikea har sedan något år tillbaka en app som låter användare placera ut 3D-modeller av möbler i rummet. Något som gör det möjligt att redan innan köpet undersöka hur en möbel skulle se ut i hemmet. Stora delar av sortimentet saknas i appen och den känns något outvecklad. Samtidigt är den ett tecken på hur Ikea vågar testa nytt och försöker innovera i en traditionell bransch.

Därför fick Ikea och dess nytillträdda teknikchef Susan Standiford också mycket uppmärksamhet när hon tillsammans med bolag som Voi, Lifvs och Colive klev upp på huvudscenen för att prata om livet och arbete i framtiden.

“Jag kom till Ikea för att göra något stort – ta fram en ny digital vision", sade Susan Standiford.

För henne handlar digitaliseringen av Ikea om överlevnad. Toppchefen med en historik på bolag som Oracle, Disney och Zeal Group talar om vikten av att hitta balansen mellan den digitala och den fysiska upplevelsen.

“Världen inom retail har förändrats från att handla om få rätt produkter till rätt hylla vid rätt tid – till att få rätt produkt till dig vart du än befinner dig. Oavsett om det är en Billy-bokhylla, eller om det är som i Los Angeles där du ska kunna få en Dominos-pizza direkt till dig när du sitter fast i en bilkö."

För att lyckas tror Susan Standiford på att ge kunderna den digitala upplevelse de söker, utan att beröva dem på den fysiska upplevelsen.

“Om företag som Ikea eller andra butiker inte förnyar sig så kommer de att dö ut. Så enkelt är det. Slagfältet om konsumenter finns på en helt annan plats [än den fysiska]. Fysiska butiker är väldigt viktiga, men det kan inte vara den enda platsen”, säger hon och fortsätter.

“Det ska vara mixed reality, både bokstavligt talat som i fallet med MR, VR och AR, men också där det digitala möter det fysiska. Som att du har en digital kompanjon med dig när du går genom butiken, att du får så mycket information som möjligt om produkten när du handlar online.”

Läs fler artiklar
LÄS MER