Sök

Nik Storonsky ska charma svenskarna med Revolut: "Klarna är ingen konkurrent"

Revolutfintech

Nik Storonsky, vd och grundare Revolut. Foto: Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Så vill han locka svenskarna till sin bankutmanare.

2008 jobbade en 24-årig Nik Storonsky på Lehmann Brothers i New York när allt kraschade och finanskrisen var ett faktum.

“Jag minns när jag kom in på jobbet måndagen efter”, säger han sittandes på en något obekväm stol vid ett bord på kontorshotellet Wework i Stockholm.

“Alla mäklare satt och spelade samma spel på sina datorer för ingen kunde jobba.”

Lehmann Brothers gick under i kraschen, men Nik Storonsky har gått vidare. 2015 grundade han Revolut för att slå storbankerna på fingrarna och sno åt sig kunderna.

“Vårt mål är att gör kundernas liv enklare och spara pengar åt dem”, säger Storonsky, som tidigare konstaterat att svenska storbanker "utnyttjat sina kunder i åratal med ändlösa avgifter och skitdålig teknologi."

Enkelt är det iallafall – Revolut skryter ofta med att det bara tar en minut för en kund att sätta upp ett konto och beställa ett kort.

Företaget lockar bland annat kunderna med avgiftsfria överföringar och uttag i över 150 olika valutor.

Vill ta över Sverige

Revolut har lockat till sig stora pengar och har fått in nästan 3,3 miljarder svenska kronor i riskkapital.

Globalt har företag idag över 7 miljoner kunder, och nu vill man ta över Sverige också. Man har bland annat tagit ett första steg genom att etablera ett team här under ledning av Hanna Johansson

Målet är högt satt – en halv miljon svenskar ska använda Revolut i ett första steg är det tänkt.

“Vi måste göra det enkelt för kunderna att byta bank – och bygga förtroende så att de vet att det fungerar ordentligt.”

Men Revolut är inte den enda fintech-startupen som vill fånga de svenska kunderna. Klarna är ju sedan länge bank. Men Nik Storonsky vill inte riktigt se dem som en konkurrent.

“De sysslar inte riktigt med det vi gör – men om ett par år kommer de säkert vara konkurrenter”, säger Storonsky och slår fast.

“Våra huvudkonkurrenter är de lokala storbankerna.”

Klarna var ett av bolagen som i våras antog utmaningen och gick med i Breakit Impact Challenge och har lovat att bli klimatneutrala till årsskiftet. (Anmäl förresten till bolag till andra omgången av utmaningen här). 

Även på Revolut pågår ett klimatarbete.

“Vår enda fysiska produkt är ju plastkortet egentligen, men vi har ett team som jobbar med att se om vi kan göra det av återanvänd plast”, säger Nik Storonsky.

Men såhär elva år senare undrar man ju om han har lärt sig något från sin tid på Lehmann Brothers och kraschen där.

Efter lite funderande svarar han: 

"Man måste ha en ordentlig riskhanteringsfunktion, annars kan det gå illa."

Under 2017 redovisade företaget en omsättning på 148 miljoner kronor och en förlust på 171 miljoner kronor.

Läs mer