Wayke fick bilbranschen att "bojkotta" Blocket – nu tvärvänder utmanaren

Blocket Wayke Bilar
Wayke fick bilbranschen att "bojkotta" Blocket – nu tvärvänder utmanaren

Martin Fransson är vd på Wayke.

Erik Wisterberg

Reporter

Oväntat drag: "Det här handlar inte alls om att vi ger upp".

Bilbranschens egna marknadsplats Wayke lanserades som en direkt konkurrent till Blocket.

Tanken var att på allvar ta upp kampen med jätten som helt dominerade den svenska marknaden för bilannonsering på nätet. Flera av de största bilhandlarna valde att lämna Blocket för att annonsera exklusivt hos Wayke. 

Men den "bojkotten" blev kortvarig. Och nu gör Wayke ett drag som kan tolkas som att stridsyxan definitivt är begraven.

Annonser som läggs upp av bilhandlare på Wayke kommer nu parallellt att kunna publiceras på Blocket och systersajten Byt Bil, berättar Di Digital.

I praktiken innebär det att Wayke slungar annonskunder till sin värsta konkurrent.

”Jag kan förstå att det är lite överraskande, men det här handlar inte alls om att vi ger upp. Vi kommer fortsätta utveckla Wayke som marknadsplats, den ska vara högst relevant och intressant för konsumenten, och kan nu samtidigt ge våra bilhandlare en bättre räckvidd. Det finns ingen motsättning i det hela", säger Martin Fransson, vd på Wayke, till Di Digital. 

Waykes offensiv har hittills kostat ägarna drygt 100 miljoner kronor

Läs fler artiklar
LÄS MER