Sök

Efter bluffannonserna – nu rasar Leif GW Persson och Hammar mot Facebook

MetaBitcoinfacebook

Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Bluffannonserna på Facebook som utnyttjar kändisars ansikten för att länsa ditt konto har inte stoppats. Nu rasar kriminologen Leif GW Persson och medieprofilen Filip Hammar mot Facebook i programmet Efterlyst.
”Facebook är ju djävulen i det här sammanhanget", säger Filip Hammar.

Breakit har under sommaren granskat de så kallade bitcoinbedragarna på Facebook som lurat många svenskar att lämna ifrån sig sina kontouppgifter och sedan länsat deras konton. 

Journalisten Fredrik Strage, H&M:s storägare Stefan Persson och författaren Camilla Läckberg, Spotifygrundaren Daniel EK, och kriminologen Leif GW Persson är några exempel på kändisar som blivit bedragarnas affischnamn. 

Värst drabbad är sannolikt medieprofilen Filip Hammar. I maj fullkomligen bombarderades svenska Facebook-användare med falska annonser, den ena värre än den andra. Det kunde till exempel handla om länkar till en text om Filip Hammar som ska se ut att komma från Dagens Nyheter. 

"I förra veckan syntes han hos Skavlan där han presenterade ett nytt ’förmögenhetskryphål' som enligt honom kan göra vem som helst till miljonär inom 3-4 månader", kunde det stå.

Trots flera försök från Facebooks sida har annonserna inte kunnat stoppas. Nu går Leif GW Persson och Filip Hammar till gemensam attack mot Facebook i ett avsnitt av Efterlyst på tv 3.

”Jag har inget hopp om att kunna gripa de här skurkarna som ligger bakom själva operationen. Men däremot kan jag naturligtvis se till att försöka göra livet surt för distributören, i det här fallet Facebook", säger han Leif GW Persson i Programmet.

”De skadar de både enskilda som de här pensionärerna och sedan så använder de sådana som mig och skadar därmed också mig. Det ska de jävlar i mig få betala för”, fortsätter han. 

Även Filip Hammar deltar i programmet och skräder inte sina ord. 

”Facebook är ju djävulen i det här sammanhanget. De har liksom lurat hela världen. Jag hatar Facebook.”

Inga representanter från Facebook har velat medverka  i ”Efterlyst”. Däremot svarar de i ett mejl till programmet att ”de ser allvarligt på fenomenet och gör miljardinvesteringar för att motverka den här typen av bluffannonser.”

Läs mer