Sök

Ingager växer i snabb takt - ska omsätta 150 miljoner nästa år

Ingager

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Facebook-byrån sjösätter en stor expansionsplan i Norden och Tyskland.
"Jag hade verkligen inte trott att det skulle gå så här snabbt", säger medgrundaren Jimmy Jakobsson.

Ingager, som hjälper andra företag med att göra reklam på Facebook och Instagram, är störst i Sverige inom sitt område. Omsättningen under 2015 landar på 65 miljoner kronor, vilket Jimmy Jakobsson beskriver som "helt ok". Under 2014 sålde bolaget för 26 miljoner.

Medgrundaren vill inte avslöja exakt vad resultatet landar på i år men betonar att bolaget är lönsamt.

"Vi investerar tungt i vår expansion samtidigt som vi klarar av att gå lite på plus. Det är inte många jättestartups som klarar det. Vi har ju heller aldrig tagit in riskkapital, så all tillväxt är organisk", säger Jimmy Jakobsson.

Nu anställer bolaget ytterligare tolv medarbetare - på ett bräde. Den nya personalen ska hjälpa till med att möta efterfrågan i Sverige och de övriga nordiska länderna.

"För ett par år sedan såg våra kunder på Facebook-reklam med nyfikenhet, som att de ville testa för att det var kul. Nu ser de Facebook som helt affärskritiskt. Parallellt med det ser vi att pengarna flyttar allt mer in i mobilen, där Facebook är väldigt starkt. Sammantaget gör de här trenderna att vi får fler kunder hela tiden men också att vi växer med våra befintliga kunder. Jag räknar med att vi omsätter cirka 150 miljoner kronor nästa år", säger Jimmy Jakobsson.

Bolaget producerar och sprider Facebook-innehåll åt bland annat BMW, Comviq och Bonnier.

Under året har Ingager startat en ny byrå i Tyskland, med målet att bryta sig in på Europas största reklammarknad. Där har bolaget fem anställda.

Enligt Jimmy Jakobsson har det gått klart över förväntan.

"Det var många som sa till oss: 'Den tyska marknaden är helt annorlunda mot den svenska. Det kommer att bli svårt att slå sig in där.' Men det har faktiskt funkat i Tyskland med ganska exakt samma koncept som i Sverige. Nu tittar vi på fler länder vi skulle kunna gå in i", säger han.

Det stora potentiella hotet mot ett företag som Ingager är förstås att bolaget är så beroende av Facebook. Innehåll på plattformen styrs av den amerikanska techjättens algoritmer - som hela tiden ändras till många publicisters fasa.

"Det där är ju ett problem för de som lever på viral trafik. Vi har en annan modell, där all trafik vi skaffar åt våra kunder är köpt genom de pengar vi lägger på att sponsra Facebook-inläggen. Så innehållet måste inte bli viralt av egen kraft. En annan sak som gör oss mindre sårbara är att vi inte har byggt något eget verktyg ovanpå Facebook. Det är många som gör det, men det slutar ofta i besvikelse när något ändras i algoritmen", säger Jimmy Jakobsson.

I Tyskland, som är Ingagers stora framtidshopp, finns en debatt om att Facebook borde tvingas ta ansvar för det som publiceras på plattformen - precis som traditionella medieföretag gör på sina sajter.

Breakit har till exempel en ansvarig utgivare (samma journalist som skriver den här artikeln) som är juridiskt ansvarig för allt som läggs upp på sajten.

I Tyskland har justitieministern Heiko Maas sagt att Facebook måste ta ett liknande ansvar. Detta efter att techjätten misslyckats med att ta bort rasistiska kommentarer som användarna lagt upp. Den tyske advokaten Chan-jo Jun har också inlett en rättsprocess mot tre Facebookchefer i Europa, efter att han flaggat över 60 kommentarer på utan resultat.

Jimmy Jakobsson säger att hans erfarenhet är att Facebook generellt sett är bra på att rensa bort otillåtna kommentarer.

"Det där är samtidigt svårt. Facebook har ju från början varit tydliga med att det är användarna, inte Facebook, som ansvarar för det som läggs upp. De är ju inte ett medieföretag som skapar ett innehåll utan en plattform där andra kan ladda upp saker", säger han.

I Ingagers ägarlista finns utöver grundarna Henrik Almskoug och Jimmy Jakobsson bland andra affärsängeln Johan Qviberg och kvittobolaget ET Networks grundaren Rickard Holmén. De har kommit in som ägare genom att köpa befintliga aktier, inte genom en nyemission som annars är brukligt bland startups.

Bolaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Läs mer