Sök

Stefan Lundell:

Norrländska hamburgerkungen avslöjade alla sina hemligheter

Lundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell funderar på att ljuga – men prisar ärligheten.

Under några sekunder lekte jag med tanken att ljuga. 

Eller åtminstone inte berätta hela sanningen.

Det var en reporter från branschsajten Dagens Media som ringde och jag visste hans ärende. Journalisten ville få sina obekräftade uppgifter bekräftade – att Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson köper 15 procent av Breakit och samtidigt tar över som styrelseordförande. 

Det var inte sant. Ändå tvekade jag innan jag lyfte luren. Reflexmässigt tänkte jag naturligtvis dementera ryktena. Men det vore ju ändå lite kul att istället underblåsa spekulationerna genom att leverera icke-svaret “ingen kommentar”.

Det skulle av majoriteten av läsarna tolkas som en bekräftelse och så skulle “nyheten” få vingar ut i medie-Sverige. Nu tog jag till sist mitt förnuft till fånga och svarade uppriktigt och ärligt på reporterns frågor. Alla som sedan läste hela artikeln insåg att nyheten saknade substans.

Igår tänkte jag på denna händelse igen. Då var det nämligen jag själv som skulle försöka få ett rykte bekräftat. Jag har gjort samma typ av koll-samtal hundratals gånger och nästan lika många gånger har jag mötts av samma icke-svar nämligen “vi kommenterar aldrig den typen av rykten och spekulationer”. 

Nu var det dags igen – trodde i alla fall jag.

I veckan hade jag nämligen fått reda på att Sveriges snabbast växande restaurang-kedja, Bastard Burgers, var på väg att få en ny storägare. Det var typexemplet på nyheter där de inblandade parterna (ägare, rådgivare och intresserade köpare) i princip aldrig vill ge några kommentarer. Som ekonomijournalist ringer du istället först runt och försöker få tipset bekräftat anonymt från folk på marknaden.

Efter det slår du ett pliktskyldigt samtal till den det faktiskt närmast berör, det vill säga huvudägarna i bolaget som ska säljas. Då får du svaret “ingen kommentar” och så är det upp till dig själv att bedöma trovärdigheten i dina källor. Är du tillräckligt säker skriver du – annars är det bara att avstå publicering av den obekräftade nyheten.

Så brukar det alltså gå till  – men inte när du ringer den sympatiske och helt oförställda grundaren till Bastard Burgers, Simon Wanler.

När jag fick tag på honom på torsdagsmorgonen tvekade han nämligen inte sekund på att svara på vare sig försäljningsplaner, budget för 2019 eller New York-etablering. Tänk om alla kunde vara lika enkla och ärliga som Simon Wanler – det hade gjort livet så mycket enklare för mig.

Trevlig helg!

Veckans höjda ögonbryn: Bastard Burgers. Vi hade knappt hunnit publicera nyheten att den snabbväxande hamburgerkedjan sökte en ny storägare innan min telefon ringde. Det var en konkurrent som undrade om jag blivit blåst – “det låter helt osannolikt att de kan växa så fort och ändå tjäna så mycket pengar”, var hens budskap. Själv har jag verkligen ingen anledning att betvivla uppgifterna från Bastard Burgers vd Simon Wanler. Men det ska bli spännande att mer i detalj höra hur han skapat vinstmaskinen. Ett möte är inbokat i närtid!

Veckans hetaste: Saas summit. Vårt event med fokus på prenumerationstjänster för företag är verkligen glödhett och i veckan “tvingades” vi byta till en större lokal för att få plats med alla deltagare. Själv har jag snackat Saas (software as a service, ungefär prenumerationstjänster i molnet) med flera investerare i veckan och efter det är jag fullt övertygad om att vi på Breakit ska lägga ännu mer kraft på detta segment. Just nu känns det som att Saas är det hetaste området i hela den svenska tech-sektorn.

Veckans mutkolv: Stefan Lundell. Efter att ha grottat ner mig i alla affärer i restaurang-branschen så kan jag se fram emot ett gäng riktigt goda luncher. Inte mindre än tre entreprenörer i segmentet har nu bjudit in mig på lunch. Gratis är gott!

Veckans ankdam: Riche. Jag käkade frukost på Riche i morse och häpnade över koncentrationen av branschfolk i lokalen. Inom en radie på knappt fem meter befann sig Lotta Edling (min gamla chef på Dagens Industri, idag Bonnier-direktör), Thomas Mattsson (tidigare chefredaktör Expressen), Olof Lundh (Fotbollskanalen/TV4), Simon Blecher (stjärnförvaltare på Carnegie) och Viktor Ström (grundare av DI Digital som nu blivit informationschef på Lannebo Fonder). Vem jag själv träffade ber jag att få återkomma till inom kort!

Veckans gratisreklam: PG Nilsson. Redan för tre år sedan försökte jag få krogkungen PG Nilsson att sponsra en intervju-serie på hans restaurang Riche. Jag väntar fortfarande på svar på min offert. Under tiden ger jag med jämna mellanrum Riche gratisreklam i den här spalten. Det måste bli ett slut på det nu!

Veckans läsning: Joachim Berner. Efter en stark rekommendation från en kickad mediechef köpte jag på stört memoarerna av en annan kickad mediechef – Joachim Berner. Kan bara instämma i köpsignalen efter att igår kväll börjat plöja boken. Joachim Berner är självutlämnande, ärlig och bjuder dessutom på rikligt med bakom kulisserna-historier i näringslivet.

Veckans tech-farfar: Jan Carlzon. För något år sedan läste jag om den gamle SAS-chefens management-bibel "Riv pyramiderna". Den boken känns aktuellare än någonsin – och nu har vi lyckats få in författaren som huvudtalare till Scaleup Day. Ännu ett kraftfullt argument att anmäla sig till detta premium-event. Särskilt som mitt erbjudande från förra veckan om ett specialpris står kvar. Ange koden stefan när du bokar så fixar jag nästan 1500 spänn i rabatt (ordinarie pris 4450 kronor, ditt pris 3000 kronor).

Läs mer