Stefan Lundell:

Nu säljer jag ut min journalistiska själ – för din skull

Lundells vecka Scaleup Day
Nu säljer jag ut min journalistiska själ – för din skull

Stefan Lundell slits mellan två roller. Foto: Istock samt Breakit.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Stefan Lundell har brottats med svåra etiska kval i veckan.

Jag fick en rejäl klump i magen när Slack-meddelandet dök upp på skärmen i onsdags.

Det var vår nya eventchef Olivia Lindström som vänligt frågade om jag inte kunde skriva en peppande text om vår stora satsning i höst – konferensen Scaleup Day? 

Klumpen blev inte direkt mindre när Breakits webbchef Jon Wahlqvist retsamt konstaterade:

“Jaha Stefan, du ska skriva en native-artikel!”.

Native är branschlingo för en sponsrad artikel. Eller lite spetsigare formulerat – en reklamtext.

Det var kanske inte direkt för att producera den typen av texter jag för drygt 20 år sedan bestämde mig för att bli journalist. 

Då var drivkraften att komma med de stora avslöjandena, hänga ut fifflande makthavare och (såklart!) få en massa uppmärksamhet. 

Vid den tiden fanns inte ens begreppet sponsrade artiklar eller native-texter. Men det var alltså där jag hade hamnat nu. 

Jag ska dock tillägga att jag högaktar våra vassa native-skribenter, som vecka efter vecka producerar välskrivna och intressanta texter till vår sajt.

Fast var det verkligen det som också jag skulle göra? Vad hände då med min roll som journalist?

Men ju mer jag funderade och rannsakade mig själv, desto säkrare blev jag. Klumpen i magen tonade bort. Jag skulle i fortsättningen med både glädje och högburet huvud skriva reklamtexter för Breakits räkning. Och det av två skäl:

• För det första är texterna en förutsättning för vår prisbelönta journalistik. Utan native, ingen journalistik – svårare än så är det inte. Lika självklart är det förstås att vi tydligt särskiljer det redaktionella materialet mot native-artiklarna.

• Och det andra, minst lika viktiga skälet: Våra natives ÄR relevanta för våra läsare. Ta bara den text som jag nu fick i uppdrag att producera. Den har till syfte att få dig och helst några hundra till att köpa biljetter till vår storsatsning i höst – Scaleup Day. 

Varför skulle jag INTE göra allt för att få dig att gå på detta superevent? Om du är entreprenör eller annan typ av ledare för ett bolag med seriösa tillväxtambitioner så är det här helt enkelt den konferensen du ska gå på i höst. Det kan jag garantera dig efter förra året deltagit på premiärupplagan av Scaleup Day. Jag lovar dig – det var extremt väl investerade timmar för mig som entreprenör.

I år har vårt eventteam överträffat sig själva med ett ännu bättre program och nu kör vi dessutom i tre städer: Malmö, Göteborg och Stockholm.

Så där ja, nu räcker det med superlativ. Jag utgår från att du hakar på.

Men för att få dig över kanten så avslutar jag såklart med ett specialerbjudande – bara för dig som läser detta. Ange koden stefan när du bokar så fixar jag nästan 1500 spänn i rabatt (ordinarie pris 4450 kronor, ditt pris 3000 kronor).

Det är obligatorisk närvaro, som min pappa brukade säga.

Trevlig helg!

Veckans dementi: Thomas Mattsson. Igår släppte branschsajten Dagens Media den braskande nyheten att Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson ska bli arbetande styrelseordförande på Breakit och dessutom köper 15 procent av aktierna i Sveriges hetaste mediebolag. Det hade jag ingen aning om. 

Veckans roligaste: Katarina Andersson. I veckan nominerades min kollega Katarina Andersson till årets programledare för sitt jobb med vår podd. Riktigt kul och SÅ välförtjänt!

Veckans nostalgi: Digit. I veckans podd-avsnitt snackar Katarina Andersson och Towe Boström om våndan att bestämma rätt namn på sin startup. Det fick mig att med viss ångest tänka tillbaka på när vi drog igång verksamheten 2015 – och tog namnet “Digit” på vår nyhetssajt. Namnet hann lanseras innan vi upptäckte att mediejätten IDG hade registrerat ett snarlikt namn i hela Europa. För oss var det bara att skrota namnet och spåna fram ett nytt. Då var det ångest men idag är jag bara glad över namnbytet. Breakit ÄR bättre än Digit – eller? Läs mer här hur det gick till när vi bytte namn. 

Veckans Marlboro Man: Daniel Redgert. Du missade väl inte Erik Wisterbergs kittlande historia i podden? Där berättade han hur tobaksjätten bakom Marlboro lyckats “köpa” en hel middag i Almedalen av PR-konsulten Daniel Redgert. På middagen smörjde bland andra Per Schlingmann, Petter Stordalen, Viktor Frisk och Erik Wisterberg kråset. In och lyssna så får du alla detaljer!

Veckans läsning: Martin Schibbye. Igår köpte jag David Lagercrantz sista Millennium-bok och journalisten Martin Schibbyes nya reportagebok ’Jakten på Dawit’. Efter viss tvekan började jag först läsa boken om Dawit Isak. Nästan 75 sidor in i boken känns det valet helt rätt.

Läs fler artiklar
LÄS MER