Sök

Fleaty vill digitalisera byggkedjan – "Riktiga miljöbovar som kostar pengar"

FleatyTransport

Filip Stamenkovic, Robin Granholm och Nikola Markovic.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Det är ett generationsskifte på väg".

Det är mycket som ska klicka på en byggarbetsplats – men branschen har kommit att hamna lite efter när det kommer till digitalisering.

Fleaty är ett bolag som vill förenkla beställning och leverans av material inom byggbranschen. Det sker genom en app som kopplar samman beställare av byggmaterial, leverantörer och återförsäljare av materialet.

Bakom bolaget står Robin Granholm, Filip Stamenkovic och Nikola Markovic.

”Det finns problem i att många transporter går tomma på Sveriges vägar. Det är ingen bra planering, och det är riktiga miljöbovar som kostar väldigt mycket pengar”, säger vd:n Filip Stamenkovic, som även är vd i familjeföretaget Lestra entreprenad, med en omsättning på över 100 miljoner kronor. 

Bolagets uppskattning är att marknaden är värd 46 miljarder – och att möjligheten att skala därför är enorm. 

Byggjätten NCC har tidigare försökt med en liknande digital satsning genom startupen Loop Industries. Projektet rullades ut under 2016 men skrotades i våras då man inte lyckades få in extern finansiering.

Konkursen kom i ungefär samma skede som Fleaty drog igång operativt.   

Fleatys målsättning är bland annat att värna om miljön genom att minska antalet tomma körningar – och samtidigt effektivisera processer och administration inom byggbranschen. 

Tekniken bygger på algoritmer som utgår från kundens preferenser. 

”De har lämnat ett pris på hur mycket de vill ha betalt per timme, sedan räknar algoritmen ut vilken lastbil som är närmast och kan köra på den kortaste sträckan. Utifrån det räknar vi ut ett totalpris som vi visar slutkunden”, förklarar Filip Stamenkovic. 

Därefter kan alla parter följa processen från start till mål genom appen.

Fleaty har vuxit utan riskkapital. Bolaget har inledningsvis arbetat med Lestra och deras partners. Nu är de redo att skala upp, börja ta in fler kunder, anställa samt expandera till fler svenska städer utöver Stockholm. 

Tjänsten lanserades under våren och prognosen är att omsätta 20 miljoner kronor i år. Idag har bolaget 85 beställningar per vecka, för att nå målet behöver man komma upp i 100.

Modellen fungerar som så att Fleaty köper in alla tjänster, det vill säga transporter och material, och lägger till ett påslag för egen räkning vid förmedlingen. Bolaget blir därmed en form av mellanhand, som även sköter själva faktureringen. 

”Hittills har vi omsatt 4 miljoner kronor i första kvartalet varav 9,5 procent är kvar i resultat. Det är en fingervisning om hur mycket som stannar kvar i bolaget, säger Filip Stamenkovic. 

Filip Stamenkovic menar att intresset för liknande lösningar fortsätter att öka inom byggsektorn. 

"Allt fler nyexaminerade söker sig till branschen. Det är ett generationsskifte på väg med dem som är vana vid en digital värld”.

Läs mer