Uber-utmanaren Bolt ger sig in i matkriget

Bolt Transport
Uber-utmanaren Bolt ger sig in i matkriget

Foto: Press/Bolt.

Towe Boström

Reporter

Börjar rulla ut i Europa.

I dag presenterade vi en färsk sammanställning om hur det går för utmanarna i matkriget. Men det syftar vi på matbuden, som vi ofta ser på cyklar, som levererar restaurangmaten till din dörr. I den gruppen hittar vi bland annat Foodora, Wolt och Uber Eats.

Det sistnämnda varumärket ägs, som namnet antyder, av techjätten och taxi-appen Uber. Nu ger sig även Ubers konkurrent Bolt in i matkriget och lanserar den egna satsningen ”Bolt Food”.

Enligt pressmeddelandet siktar Bolt högt och målet är att bli det ledande erbjudandet med ”konkurrenskraftiga priser och effektiv service”.

Bolt, som grundades i Estland, kommer inledningsvis att lansera mat-appen på hemmaplan för att sedan expandera till fler europeiska städer under de kommande månaderna.

”Vi har över 25 miljoner personer världen över som använder Bolt och matleveranser har varit en populär förfrågan under en längre tid”, säger produktchefen Jevgeni Kabanon.

I våras rullade Bolt, tidigare Taxify, ut på Stockholms gator.

”Når vi målen vi har i Stockholm är målbilden att lansera i fler städer. Vi ska bli störst på det vi gör här, det är vår vision", sa Bolts Sverigeschef Nils Wijkmark då till Breakit. 

Läs fler artiklar
LÄS MER