Sök

Skönhetsbolaget Lyko spränger miljardgränsen

Lykoe-handelretail

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Skönhetsbolaget Lyko växte med 28 procent under det andra kvartalet 2019 och har därmed passerat över en miljard i omsättning räknat på de senaste tolv månaderna. Det skriver bolaget i sin delårsrapport.

Lyko är noterat på First North har både butiker, salonger och försäljning online. Just nu sker den största tillväxten inom bolagets e-handel där omsättningen ökade med 44 procent under de tre första månaderna i år jämfört med samma period förra året. 

”Det är glädjande är att vi lockar allt fler besökare och lyckas ta marknadsandelar inom online samtidigt som värdet per köp fortsatt är högt i linje med tidigare. Online står idag för 70 procent av Lykos totala omsättning”, säger vd Rickard Lyko i en kommentar till kvartalsrapporten.

Han skriver att ökningen bland annat kan förklaras med att bolagets produkter har exponerats i tv-programmet Let's Dance under våren.

”Det har gett ett bra genomslag och ökat varumärkets kännedom.”

Den totala omsättningen andra kvartalet landade på 277 miljoner kronor. Bolaget gjorde  också ett röreleseresultat på -0,1 miljoner vilket kan jämföras med en förlust på 10,9 miljoner under samma period förra året. 

Ser man till hela det första halvåret har Lyko omsatt 531 miljoner kronor, vilket är en ökning på 26,5 procent. Samtidigt landar rörelseresultatet på 2,1 miljoner kronor, vilket är ett rejält lyft från förlusten på 10,1 miljoner under första halvåret 2018.

Läs mer