Odd Molly ökar förlusten – ska spara 75 miljoner

Odd Molly e-handel
Odd Molly ökar förlusten – ska spara 75 miljoner

Jennie Högstedt Björk, vd på Odd Molly.

Finwire / Breakit

Satsar online.

Modebolaget Odd Molly, som grundades 2002 av bland annat entreprenören Per Holknekt, har det kämpigt.

Bolaget redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar även en ökad förlust.

I oktober förra året bommande modeföretaget igen två tredjedelar av sina butiker. 

Omsättningen uppgick till 62,7 miljoner kronor (76,3), en minskning med 18 procent mot föregående år.

Rörelseresultatet blev -17,9 miljoner kronor (-11,9).

Resultatet före skatt var -19,1 miljoner kronor (-12,2).

Resultatet efter skatt blev -19,2 miljoner kronor (-10,3).

Resultat per aktie hamnade på -2,12 kronor (-1,78).

"Totalt genomför Odd Molly besparingsåtgärder som kommer sänka driftskostnaderna med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Därutöver är vi tacksamma för den tilltro som visas Odd Molly genom en framgångsrik nyemission som under kvartalet tillförde bolaget ytterligare 25 miljoner kronor, före emissionskostnader", säger Jennie Högstedt, vd för Odd Molly.

Odd Molly har även stängt ytterligare tre butiker i Sverige för att minska kostnaderna. Bolagets strategiska fokus att öka onlineförsäljningen och stärka den internationella plattformen har börjat visa resultat.

"Vi driver en alltmer effektiv webbshop med ökad omsättning i kvartalet och förbättrad lönsamhet", säger Högstedt.

Är du nyfiken på mer inom e-handel och retail så ska du spana in vårt populära event Retail tech – tillbaka igen den 12 november. Läs mer här!

Läs fler artiklar
LÄS MER