Sök

Schoolido storsatsar på att göra högstadiet mindre plågsamt

Aggregate mediaSchoolidoEdtech

Hanna Harge, Schoolido.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

När Hanna Harges son gick på högstadiet sådde han fröet till Schoolido. Efter flera utvecklingsår har den digitala lärtjänsten precis lanserats på bred front och backas upp med 14 miljoner i riskkapital från bland annat Aggregate Media.

I all tysthet har en svensk startup börjat byggas upp med målet att revolutionerna undervisning i skolan.

Historien om Schoolido började redan för fem år sedan. Idén kläcktes av medgrundaren Hanna Harges son Gustav som då gick på högstadiet.

“Han har dyslexi och fick hitta egna strategier för sitt lärande. På till exempel Ted Talks och Youtube hittade han mycket bra material, som till exempel upplästa funktioner för text. Han tyckte att det kunde vara bra att ha en tydligare struktur,” säger Hanna Harge, medgrundare på Schoolido.

Hon har själv en bakgrund som lärare och förstod att sonens idé var något som fler elever kunde vinna mycket på. 2010 började hon tillsammans med Gustav och sin bror Oskar Schröder, att ta fram en demoplattform. Året efter bildades bolaget.

Sedan dess har mycket hänt. Både lektorer, professorer, docenter och lärare har varit med och utvecklat innehållet på plattformen.

“I dag finns tio olika ämnen med som presenteras genom text, bild, ljud, quiz och forum i en superstruktur där allt innehåll är taggat mot kursplanens mål och kunskapskrav. Vi förklarar svåra begrepp med film och animationer, tekniken gör det möjligt att presentera ämnen på helt nya sätt,” säger Hanna Harge.

Fram tills nu har plattformen funnits som betaversion för naturvetenskap, men i november lanserades den nya versionen på bred front med fler ämnen.

Intresset är redan stort. Hittills har Schoolido 15.000 användare och finns på 450 skolor runt om i Sverige. Tjänsten riktar sig främst till högstadieelever men används också av årskurs sex och förstaårs gymnasieelever. 

“Vi lever i en digital värld och IT ska användas i skolan precis som i resten av samhället. Skolan är sist ut med att erbjuda kvalitativ mjukvara i hårdvara. Jag brinner starkt för en likvärdig skola och att ge alla elever ständig tillgång till sin läroprocess,” säger Hanna Harge.

Schoolido har väckt intresse även bland investerarsidan. Hittills har bolaget tagit in totalt 14 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Gelba Management och en rad privatpersoner.

Den senaste rundan gjordes i somras då riskkapitalbolaget Aggregate Media bytte medieutrymme mot aktier för 6 miljoner kronor till en värdering på 72 miljoner kronor. 

“Vi har gjort en ganska liten kampanj i Stockholm hittills men nu ska vi nå ut till fler. Ändå strömmar det in nya användare varje dag och vi får en otroligt fin feedback från elever,” säger Hanna Harge.

Utbildning blir allt hetare i den digitala industrin, både Sverige och internationellt. Vi har tidigare rapporterat om Edqu och Digiexam som satsar på digitala skolprov. Även Jönköpingsbaserade Digilär har specialiserat sig på digitala läromedel.

“Vi är rätt mycket utav en rebell i en konservativ värld. Det finns andra aktörer men de är fortfarande kopplade till förlagen med digitala läroböcker på nätet. Nischade provtjänster som Edqu och Digiexam skulle istället komplettera oss bra, för vi är fokuserade på lärprocessen. Marknaden växer och den här digitaliseringen och transformationen pågår ju på bred front och det är bara roligt", säger Hanna Harge.

Omsättningen i bolaget har hittills varit väldigt blygsam, åtminstone av vad som framgår av de årsredovisningar som har kommit in till Bolagsverket. Det senaste bokslutet avser det räkenskapsår som avslutades i juni 2014. Där var omsättningen noll kronor och resultatet minus 200.000 kronor.

Läs mer