Sök

Spotifys nya drag i poddkriget – släpper Spotify for Podcasters

Spotifypodcast

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Satsningen rullas ut på bred front.

Spotify har satsat allt mer mot podcasts under den senaste tiden. Det märktes inte minst i början av året i samband med uppköpen av distributionsbolaget Anchor och podd-produktionsbolaget Gimlet Media.

Nu lanserar streamingjätten en ny satsning i form av plattformen Spotify for Podcasters. Som namnet antyder handlar det om ett verktyg som ska hjälpa kreatörer, poddare, att nå ut och ta del av värdefull data.

Spotify for Podcasters har tidigare funnits i en beta-version där runt 100.000 poddare redan signat upp sig. Verktyget låter dig ladda upp dina poddar på Spotify och erbjuder data kring ditt engagemang. Här kan du exempelvis se hur många som lyssnar, när det lyssnar och på vad de lyssnar.

Nu rullas verktyget ut på bredare front och som del i detta tillkommer exempelvis en blogg för kreatörer, support och möjlighet att se vilken typ av musik ens fans gillar.

”När det finns så många podcast där ute är det viktigare än någonsin att du har data som hjälper dig att förstå och utöka dina lyssnare”, skriver Spotify i ett blogginlägg.

Läs mer