Lifesum växer med 73 procent - men förlusten rusar i hälsoappen

Breakit - Lifesum växer med 73 procent - men förlusten rusar i hälsoappen
Henrik Torstensson, vd och grundare till Lifesum. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Svenska Lifesum omsatte över 30 miljoner kronor under april 2014 till och med samma månad 2015, enligt bolagets färska bokslut. Men den riktigt stora uppgången syns inte i de siffrorna - enligt vd:n Henrik Torstensson.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades i april 2015, omsatte bolaget nästan 33 miljoner kronor. Det är alltså en ökning med 73 procent jämfört med föregående år.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln angavs felaktigt att tillväxten var 50 procent. Rätt är alltså 73 procent.

“Det ser egentligen sämre ut än vad det är. Eftersom vi säljer årsprenumerationer hade vi fått in betydligt mer i beställningar än vad som visas i omsättningen”, säger Henrik Torstensson, vd på Lifesum.

Med appen kan användaren hålla koll på hur mycket man äter, dricker och rör på sig. Sedan kan man få rekommendationer på hur man kan äta nyttigare.

Henrik Torstensson säger att försäljningen i USA har exploderat precis vid räkenskapsårets utgång och att det är mycket intäkter som inte syns i den senaste årsredovisningen.

“USA har vuxit med 1.400 procent och gått om Sverige som största land. Det ser väldigt bra ut för det här året”, säger han.

Vi har tidigare rapporterat om att bolaget har expanderat kraftigt under det senaste året och anställt 17 nya personer.

Men ökande lönekostnader har samtidigt gjort att förlusterna ökar. Bolaget gick 13 miljoner kronor back under räkenskapsåret jämfört med 4 miljoner kronor under perioden april 2013 till april 2014.

“Vi tog investeringen att bygga upp teamet för att kunna ta steget med att gå in i USA. Sedan dess har vi blivit lanseringspartner både med Apple Watch och Samsungs senaste klocka, Gear S2”, säger Henrik Torstensson.

Lifesum blev också en av Apples 25 bästa appar i Sverige i år.

Bolaget tog 2014 in 44 miljoner kronor i riskkapital från mediejätten Bauer och riskkapitalbolaget Sparklabs. Vid slutet av det räkenskapsår som löpte till och med april 2015 hade hälsobolaget 33 miljoner kronor kvar i kassan.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel