Sök

Ska utmana skivbolagen – omsättningen växer i raketfart

AmuseMusik

Diego Farias, vd på Amuse. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Bolaget växer i snabb takt, och det är vi glada för.”

Amuse är den svenska musik-startupen som vill utmana de traditionella skivbolagen. Istället för att talangscouter ska nosa upp nästa stora grej på en liten klubb någonstans använder Amuse sig av dataanalys. 

Artister kan ladda upp material gratis till exempel via Spotify och sen skriver Amuse avtal med de som presterar bäst.

Idéen har varit lockande för investerare och förra året tog bolaget in 134 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Lakestar och Raine Ventures. Redan innan dess hade världsstjärnan Will.I.Am också skickat in pengar i satsningen.

Nu visar siffror som DI Digital tagit del av att att omsättningen ökade kraftigt förra året. Från 3,5 miljoner kronor till 28 miljoner. Men samtidigt femfaldigades även förlusterna.

“Vi vet att det kommer dröja innan vi har tillräckligt med intäkter för att stå på egna ben”, säger bolagets vd och grundare Diego Farias till tidningen.

Trots kapitaltillskottet förra året kommer bolaget behöva plocka in mer pengar – något som bekräftas av Farias.

”Vi kommer att resa mer kapital. Vi är igång och pratar med finansiärer om det”, säger han till DI Digital.

Läs mer