Sök

Elbilar för tysta – synskadade kräver ändrade regler

TeslaElbilar
Tesla

Alla el och hybridbilar måste ha ett varningsljud. Men reglerna är tandlösa. Foto: Istockphoto och Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Tysta bilar ett problem för synskadade.

Försäljningen av elbilar har ökat kraftigt de senaste åren – och det finns inget som tyder på att boomen ska avta när fordonsflottan ställs om till eldrift.

Men med en ny typ av motor skapas också nya problem. En bensin eller dieselmotor låter ju nämligen betydligt mer än vad en elmotor gör och ljudbilden i städerna kommer därmed förändras radikalt.

Och inte till det bättre för alla.

Nu kräver Synskadades riksförbund att reglerna för ljud från el- och hybridbilar ändras.

"Ljud är det enda sätt som en synskadad kan veta om en bil kommer när man passerar en väg eller gata", säger Niklas Mattsson från Synskadades Riksförbund till Sveriges Radio.

Sedan 1 juli måste alla el- och hybridbilar ha ett varningsljud när de kör upp till 20 km/h. Det har EU bestämt. Men det är inte tillräckligt menar Niklas Mattsson.

"Det är bra att EU tar tag i de här frågorna och ser till att det finns ett regelverk men det är väldigt lamt."

Föraren har nämligen rätt att stänga av varningsljudet på bilen med en knapp. Det är alltså inte obligatorisk att ha det på.

"Vi vill ha en lagstiftning på plats nu som gäller alla elbilar", säger Niklas Mattsson på Synskadades riksförbund.

Läs mer