Torsten Jansson sågar e-handeln: "Det är en krisbransch"

New Wave e-handel
Torsten Jansson sågar e-handeln: "Det är en krisbransch"

Torsten Jansson. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

”Det är ingen konst att sälja på nätet till lägsta pris, med fri frakt och utan lönsamhetskrav.”

Torsten Jansson har gjort sig känd som mannen bakom succén New Wave group, Bolaget som startade i Janssons föräldrahem har sedan dess vuxit till ett miljardbolag.

Medan många pratar om en stundande butiksdöd när e-handeln tar över många av våra shoppingvanor är Torsten Jansson inte direkt superimponerad av utvecklingen.

”Jag tycker att e-handel har varit för upphaussad," säger han i en intervju med Dagens Industri.

"Granskar man lönsamheten inom stora delar av e-handeln är det ju en krisbransch." 

Trots skepsisen håller han med om att branschen genomgår ett stålbad. Kosmetikkedjan Kicks vd Freddy Sobin  var i våras ute och efterlyste en genomgång av hyreskostnaderna för butikerna.

”Det man i grunden betalar för är läget och kundströmmen. Men om kundströmmarna minskar devalveras värdet och om hyran ligger på samma nivå blir det en ohållbar ekvation”, säger Freddy Sobin till Breakit då.

Torsten Jansson verkar vara inne på samma linje om butikerna ska överleva. Hyreskostnaden tar helt enkelt för stor del av omsättningen.

"Hyresvärdarna måste bestämma sig om för om de i framtiden bara vill hyra ut till restauranger, kontor och barer och vad en sådan förändring betyder för fastighetsägarna om tio år."

 

Läs fler artiklar
LÄS MER