Sök

Miljonförlust för Hannah & Amanda – omsättningen rasar

Perfect Day MediaMedier

Amanda Schulman, Hannah Widell och Karolina Roslund. Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Satsningen på skönhetssalongerna blev dyrköpt för entreprenörssystrarna.

Det stormade rejält runt systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman under fjolåret. Deras mediebolag Perfect Day har drabbats av en hel del avhopp och tidigare personal har kritiserat deras ledarstil. Samtidigt lyckades man aldrig få fart på den nya satsningen på skönhetssalonger. Där tvingades 15 frisörer sluta under fjolåret och senare beslutades att helt lägga ner satsningen.

I det pinfärska bokslutet för Perfect Day som Breakit tagit del av märks också turbulensen tydligt. Omsättningen föll i fjol med nästan 40 procent till 41 miljoner kronor (64,6 miljoner kronor 2017) och på sista raden i bokslutet skriker det ilsket rött. 

Amanda Schulman och Hannah Widell har ända sedan starten för åtta år sedan gjort vinst i sitt gemensamma bolag men nu har det alltså vänt. I fjol slutade förlusten på minus 2,2 miljoner kronor. Året innan var vinsten nästan 700.000 kronor och 2016 blev vinsten hela 3,3 miljoner kronor.

Värt att notera är också att i detta bokslut ingår inte förlusterna från skönhetssalongerna. Dessa ägs till 39,5 procent via ett extern bolag som inte räknats in i Perfect Medias omsättning och resultat.

När Breakit får tag i Hannah Widell på torsdagsförmiddagen hänvisar hon först alla frågor till Perfect Medias vd Karolina Roslund men ger sedan ändå sin förklaring till den kraftiga omsättningsnedgången och förlusten:

“Det är rätt enkelt egentligen. Jag och Amanda jobbade med vår startup förra året men nu är vi tillbaka och nu går det jättebra för Perfect Day. Att vi växer så snabbt är också ett tecken på att poddmarknaden har lyft. Det visar ju inte minst Spotifys stora intresse vilket är superkul”.

Karolina Roslund ger en liknande bild av orsakerna till det svaga bokslutet:

“Hannah och Amanda lade sitt fokus på de andra bolagen och det drabbade vår kärnverksamhet. Skönhetssallongerna var en felsatsning som vi nu håller på att lägga ner”, säger hon och fortsätter:

“Jag kom in som vd i november för att vända verksamheten och det är precis det vi håller på att göra nu. Första halvåret i år gjorde vi vinst och det ska vi göra för hela 2019 också”.

Kommer omsättningen gå upp till 65 miljoner som den var 2017?

“Det är absolut målsättningen och då ska vi också visa en fin vinstmarginal”, säger Karolina Roslund.

Läs mer