Gubbklubben på väg bort – kvinnliga partners ökar snabbt

Atomico riskkapital Jämställdhet
Gubbklubben på väg bort – kvinnliga partners ökar snabbt

Jessica Schultz och Sophia Bendz är två av kvinnorna bakom statistiken. Foto: Pressbild samt Breakit.

Erik Wisterberg

Reporter

Från nära noll till var femte. Nya siffror visar att andelen kvinnliga partners på riskkapitalbolagen ökar snabbt.

Makten över riskkapitalbolagen finns som regel bland dess partners. Det är den gruppen som fattar de viktiga besluten, som i sin tur styr vilka nya företag som ska få finansiering. 

Di Digital har under flera år kartlagt könsfördelningen på riskkapitalbolagen som investerar i den svenska techsektorn. 

Och årets färska kartläggning visar att en stor förändring har skett. 

"För fyra år sedan fanns det nästan inga kvinnliga partners på Sveriges ledande riskkapitalbolag. I dag har siffran stigit till närmare 30 stycken, eller 22 procent", skriver Di Digital

Kartläggningen bygger på data om 18 svenska och utländska riskkapitalbolag som är aktiva i Sverige. 

När Breakit 2017 granskade hur det är att vara kvinnlig entreprenör i den mansdominerade svenska techbranschen framkom effekterna av bristen på kvinnor på riskkapitalbolagen. 

Flera entreprenörer vittnade om att mansdominansen leder till att det är svårare att få finansiering till affärsidéer som vänder sig till en kvinnlig målgrupp.

”För oss var det en naturlig nackdel, eftersom vi fokuserar på ett kvinnligt problem. Det gäller inte alla investerare, men man märker tydligt att vissa inte är intresserade av att sätta sig in produkter som vänder sig till kvinnor”, berättade exempelvis Elina Berglund, grundare av p-appen Natural Cycles. 

Spotifyveteranen Sophia Bendz är av personerna som bidrar till att statistiken nu ser bättre ut. Hon blev i slutet av förra året den fjärde kvinnliga partnern på riskkapitalbolaget Atomico. 

”Man ser tydligt effekterna av kvinnliga partners då de i sin tur attraherar fler kvinnliga entreprenörer och det i sin tur resulterar i att fler investeringar görs i kvinnligt ledda bolag. Jag tror också att det leder till att fler unga tjejer väljer att bli investerare”, säger Sophia Bendz till Di Digital. 

Läs fler artiklar
LÄS MER