Sök

Hon chefar på Löwengrips startupfabrik: Här är frågan företagen glömmer

RekryteringAlmedalen

Carolin Solskär.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den här veckan kan vi höra Carolin Solskär berätta om sin resa i Breakits podcast.

Hon började sin karriär som sjökock, något hon arbeta med redan i tidig ålder, och nu är hon innovationschef på Isabella Löwengrips startup-fabrik Nordic Tech House.

Hon delar bland annat med sig om sina erfarenheter av att rekrytera unga talanger idag och vad som kan gå fel när man rekryteras till ett bolag.

Även om det skulle röra sig om ett jobb på en drömarbetsplats som Microsoft.

“För mig var att lyckas och att göra karriär, då skulle man jobba på storbolag. Det ska bli Google, eller Facebook, eller Spotify eller Microsoft. Och så blev det Microsoft och jag var så glad”, berättar hon.

“Så började jag jobbade på Microsoft. Och så var jag inte bra. Jag var inte bäst. Jag gjorde mitt jobb, men jag var inte där jag var bäst. Det var någonting som stoppade mig.”

Hon berättar att företag i rekryteringen ofta glömmer bort att ta reda på om de verkligen kan erbjuda personen en miljö där de kan lysa.

“Man lägger mycket tid på att fånga personer och man lovar guld och gröna skogar för att locka dem. Men sen glömmer man bort, varför är den här personen en talang? Det kanske inte är just det vi erbjuder?”

För Carolin Solskär blev inte Microsoft drömarbetsplatsen. Däremot har hon flera råd till arbetsgivare om hur de ska tänka kring sina anställda och deras delaktighet i företaget.

“Det handlar mycket om ägandeskap. Att anställda känner att det här har jag ansvar för, inte bara att man får en uppgift som man ska göra. Utan det gäller att få med folk i hela processen, så man känner ansvar”, säger hon och fortsätter;

“Man ska också vara transparent. Att man som ledningsgrupp eller ägare i ett bolag är öppen och ärlig med hur det går för bolaget, vad som är bra och mindre bra. Sen finns det kanske vissa saker man inte ska berätta, men att man ska vara så transparent som möjligt för att då känner sig fler delaktiga.”

Ett annat problem som företag kan brottas med idag är rekryteringarna. Där tror Carolin Solskär att många måste tänka om i sin rekryteringsstrategi.

“Man ser på z-generationen att många inte vill vara fast anställda, många vill vara egna och gigg-arbeta. De som börjar jobba nu eller ska ut på praktik och så vidare, de vill inte vara anställda. Då tror jag som arbetsgivare att man måste tänka om; ‘hur kan vi behålla talanger fast inte ha dem för oss själva’.”

 

Läs mer