Sök

Tiptapp gläds åt ökad omsättning – men: "Vår förväntade tillväxt var betydligt högre"

Tiptapp

Tiptapps medgrundare David Höök, till vänster. Foto: Press och TT.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Startupen menar att rubriker om ett förbud påverkade affärerna negativt. Men de är ändå nöjda med utvecklingen under fjolåret.

Tiptapp är bolaget som vill skapa en marknad för bortforslingen av allt som hushåll vill slänga, skänka bort eller sälja. När en person inte själv har tid över att köra bort sina grejer ska någon annan kunna anta uppdraget mot betalning. 

Det är grundidén som appen försöker sälja.

Grundarna möttes dock av ett oväntat besked i oktober förra året som riskerade att sätta käppar i hjulet för verksamheten. Stockholms stad meddelade nämligen att de ville förbjuda den del av Tiptapp som handlar om att hantera visst avfall.

Ett beslut som Tiptapp valde att överklaga och där ärendet ännu inte har klarats upp. Därmed har bolaget kunnat fortsätta precis som vanligt i Stockholm – samtidigt som andra städer hittills inte tagit initiativ till liknande förbud.

Beslutet från Stockholms stad lyfts fram i Tiptapps senaste årsredovisning, som Breakit har tagit del av. Där uttrycker de hopp om att andra kommuner ska göra tolkningar som är mer gynnsamma för bolaget. 

David Höök är medgrundare och marknadschef på TIptapp. I ett mail till Breakit skriver han att bolaget i sitt överklagande, som sker i samarbete med Centrum för Rättvisa, kommit  fram till att det inte alls krävs någon lagändring utan att varje kommun själva kan reglera detta i sina egna föreskrifter. 

"Nu har vi dessutom lagom till att Länsstyrelsen som första instans ska pröva detta fått stöd av flera kommuner som sluter upp bakom oss. Dels genom att se över sina egna föreskrifter alternativt vara tydliga med att Tiptapps verksamhet inte alls strider mot befintliga föreskrifter. Att sia om utfallet från Länsstyrelsen är självklart svårt men vi känner oss trygga i att vi har riktigt starkt case”, skriver David Höök. 

Tiptapps nettomsättning är känd sedan tidigare, den ökade kraftigt från närmare en halv miljon kronor till 1,6 miljoner. Men bolaget visar också upp ett växande minusresultat. Under 2017 gjorde Tiptapp en förlust på 12,4 miljoner kronor och för 2018 skrevs den siffran till 21,2 miljoner.

"Vi mer än tredubblade omsättningen i appen 2018. Ett tydligt tecken på att vi har hittat formeln för vår verksamhet och att vi löser ett tydligt problem och tillför ett reellt värde i våra användares vardag", skriver David Höök och fortsätter;

“Denna tillväxt skedde även i skenet av det beslut som Stockholm Stad tog under hösten om att reglera vissa delar av det som stockholmarna vill ha hjälp med genom Tiptapp och som det tyvärr felaktigt rapporterades om i media som att Tiptapp i sin helhet var förbjudet eller inte gick att använda. Vilket alltså inte alls stämmer. Vår förväntade tillväxt var betydligt högre.”

Breakit kunde i december rapportera att Tiptapp tagit in 26 miljoner kronor i en nyemission. Bland investerarna i den rundan hittade vi bland annat Sophia Bendz, partner i riskkapitalbolaget Atomico. Vid årets slut hade bolaget drygt 25 miljoner kronor kvar i kassa och bank.

“Det är på skala vi räknar hem vår affär och vi satsar på en bred internationell lansering av Tiptapp där London är först ut. Det kommer krävas mer kapital än vad vi tagit in hittills för att ta oss dit. Vi har starka investerare i ryggen och för kontinuerligt diskussioner med andra aktörer som förstår Tiptapp, vår affärsmodell och som även strategiskt kan hjälpa oss att uppfylla våra mål med verksamheten. Nästa kapitalrunda är det snart dags att börja förbereda.”

David Höök meddelar också att de har flera samarbeten på gång, liksom samma-dag-leveranser på butiksköp som ska lanseras under hösten. 

Läs mer