Sök

Håkan Samuelsson om varför Volvo cars valde bort Northvolt

Volvo CarsNorthvoltTransport

Peter Carlsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Utesluter inte framtida samarbeten.

I början av sommaren lossnade det rejält för Northvolts planer på att bygga en batterifabrik i Skellefteå. Bolaget säkrade flera miljarder kronor från tunga investerare som BMW, AMF och Folksam.

Kapital, som tillsammans med omfattande lån från Europeiska investmentbanken, ska räcka för att dra igång första etappen av bygget.

Northvolts grundare Peter Carlsson har uppgett att han ser stora möjligheter med sina nya partners, och även meddelat planerna på en fabrik i Tyskland tillsammans med Volkswagen.

Peter Carlsson har tidigare berättat att han sedan länge haft en dialog med Volvo. 

Nu har riktigt tunga biljättar som Volkswagen och BMW gett tummen upp till batterifabriken– men varför hoppade inte Volvo på tåget?

Det är en fråga som Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, besvarar i en intervju med Dagens Nyheter. Han förklarar att Northvolt inte kunde få fram tillräckligt många batterier snabbt nog.

”Vi behövde leverantörer som kunde följa vår tidsplan för nästa generations bilar och i alla våra tre regioner. Då var CATL och LG det bästa alternativet - de är stora och globala” säger Håkan Samuelsson.

Han svarar nekande på påståendet om att ägaren Geely ska ha haft ett finger med i spelet – och stänger inte dörren för kommande samarbeten med Northvolt.

”Vi utesluter inte på något sätt att vi i framtiden kan vara intresserade av att köpa batterier av dem också”.

Läs mer