Sök

Vembla lovar att leverera din lokala matkasse inom en timme – "Kunderna vill inte vänta"

Vemblae-handelmat

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Lokalt och miljövänligt är ledordet när uppstickaren Vembla utmanar matjättarna på nätet.

Vi blir allt mer vana vid att klicka hem allt från mat till kläder – och att få dem levererade ändå fram till dörren. Något som lett till att nya spelare gett sig in i leken med lösningar kopplade till e-handeln. 

En sådan utmanare är startupen Vembla som tagit fram en app där kunderna kan beställa hem daglig- och livsmedelsvaror. Det som skiljer Vembla från många konkurrenter är att de lovar att alltid leverera från lokala aktörer inom en timme. 

”Kunderna vill inte vänta på sin matkasse. Man vill ha det på sina egna villkor när man själv är hemma”, säger medgrundaren Sunil Dutt. 

Han startade Vembla i början av året tillsammans med Dino Todorovic och Sebastian Malmberg efter att de träffats genom startupgeneratorn Antler. 

I dagsläget baserar sig affärsmodellen på att bolaget lägger till en extra kostnad på varje produkt som kunden beställer. På längre sikt är planen att istället ta ersättning från butikerna vid merförsäljning. 

Vembla har tagit in 1 miljon kronor från ängelinvesterare och genomför nu en beta med en butik i samarbete med startupen Doorier som sköter leveranserna. Dialoger pågår med flera livsmedelsbutiker som apotek, enligt grundarna. 

Vemblas cykelbud, så kallades "runners", ska plocka ihop och leverera från butik vid beställning i appen. Utöver det  ska samarbeten ske med andra bolag för längre och tyngre transporter med elbilar.

Vembla är inte ensam om konceptet på marknaden. Matjättar som Coop har testat supersnabba leveranser och Adlibris Go är redan i full rulle på marknaden. Andra bolag som försökt få liknande supersnabba koncept att flyga har misslyckats, exempelvis budtjänsten Urb-it som haft det kämpigt.  

Sunil Dutt är dock inte oroad och menar att Vemblas styrka ligger i det lokala fokuset. Butiker, kunder och bud har delats in i olika ”rutnät” för att garantera att leveranserna blir så lokala som möjligt. 

Sunil Dutt beskriver bolaget som en Uber Eats för livsmedel, och han säger att han är medveten om att den här typen av satsningar kantats av negativa nyheter om exploatering och dåliga löner.

"Vi vill lösa problemet. Vår modell gör att vi alltid kan välja den butik som är närmast kunden vilket minimerar transportsträckan, tiden och bidrar till cyklisterna hinner ta fler order och får bättre timlön”. 

Planen är även att den data som genereras genom köpen ska utgöra en framtida intäktskälla. Information om kundbeteenden och datadrivna insikter är viktigt för livsmedelsbranschen, inte minst i marknadsföringssyfte. 

”Det här kan vi göra på lokal nivå. Då kan vi exempelvis se att det säljs mycket läsk på en viss plats, och då kan vi ge den information till exempelvis Coca cola".

Läs mer