Samtidigt sjönk e-handlarnas tro på framtiden.
Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Juli månads Handelsbarometer visar att e-handlarnas tro på framtida försäljning, lönsamhet och antalet anställda minskar. Det innebär att Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 12,3 enheter och landar på 104,3.
"E-handeln brukar ha svaga sommarmånader. Kunderna åker bort och beställer sällan till sommarstugan eller husvagnen. Efter oväntat goda tongångar i juni minskade sommaroptimismen till den lägsta nivån som hittills har uppmätts bland e-handelsföretagen", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Även inom dagligvaruhandeln minskade framtidstron. I juli månads Handelsbarometer minskar framtidstron i dagligvaruhandeln med 5,5 enheter till index 98,2.
Sällanköpsvaruhandlarnas framtidstro ökar däremot med 9 enheter. Det ger resultatet att Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet ökar med 1,8 enheter, till 96,7.
"Bland dagligvaruhandlarna minskade optimismen i takt med att sommarvärmen försvann. Sällanköpsvaruhandlarna var nöjdare. Semesterfirarnas shoppingintresse brukar öka när vädret sviker", säger Karin Johansson.
E-handlarna mindre optimistiska
Framtidsindikatorn för butikerna ökade i juli jämfört med månaden innan men är fortfarande under vad som klassas som en neutral nivå.
Läs mer