Bakslag för Widespace - tappar tung svensk prestigekund

Breakit - Bakslag för Widespace - tappar tung svensk prestigekund
Widespace-grundarna Henric Ehrenblad och Patrik Fagerlund, foto: pressbild.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Mediejätten Bonnier överger mobilannonsbolaget.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Det är i samband med att Bonnier bygger om sin interna säljorganisation som beskedet nu kommer att avtalet med Widespace sägs upp. 

Därmed kommer Widespace inte längre kunna sälja trafik till bland annat Expressen och Dagens Nyheters sajter. Uppskattningsvis har Widespace förmedlat 75 till 100 annonsmiljoner till Bonnier-koncernen.

Men Widespace själva tonar ner följderna av det uppsagda avtalet:

”Det påverkar inte oss nämnvärt. Vi kan fortfarande leverera stor räckvidd till våra kunder. I Sverige har vi arbetat upp ett så stort nätverk med mediapartners att vi inte står och faller med ett sådant här avtal”, säger  Christophe Joyau, partnerskapchef på Widespace och fortsätter:

"Publicister kommer och går och kommer ofta tillbaka. Nu har vi och Bonnier gått skillda vägar men samtidigt har vi fått in flera nya partners, som till exempel Business Insider och Nyheter24”.

Förra året nästan dubblades Widespace omsättning till 257 miljoner kronor. Tillväxten har dock kostat mycket pengar. Förlusterna under 2013 och 2014 uppgick till sammanlagt 120 miljoner kronor. Resultatet för 2015 är inte offentliggjort men företagsledningen har tidigare flaggat för en omsättning på över 400 miljoner kronor.

Breakit avslöjade i förra veckan att  Widespace genomfört en så kallad konvertibelemission. Det innebar att de befintliga ägarna, däribland riskkapitalbolaget Northzone och stiftelsen Industrifonden, gick in med närmare 20 miljoner kronor i bolaget. Widespace värderades till över en halv miljard kronor i transaktionen. 

Bonnier News Sales försäljningsdirektör Alexander Lydecker kommenterar det uppsagda avtalet med Widespace så här i ett pressmeddelande:

”Vi har under 2015 sett en stark tillväxt i vår mobilförsäljning. Det beror dels på egen produktutveckling på varumärkesnivå, men också på Bonniers gemensamma nätverk Bonnier Ad Network, som nu helt kommer ersätta Widespace. Med årets utveckling i bakhuvudet har vi beslutat att ta hem hela försäljningen inhouse och bli än mer tydlig mot marknaden med specifik varumärkesförsäljning och räckviddsförsäljning via Bonnier Ad Network”.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel