Sök

Truecaller gör succé i Indien – nu avslöjar siffrorna hur det egentligen går

Truecaller

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi på Truecaller. Foto: TT. Arkivbild från Istock.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Så går det för Truecaller.

Telefonboksappen Truecaller kommer från Sverige, men det är på den indiska marknaden det stora genombrottet kommit.

Bolaget startades för tio år sedan av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Under resans gång har fler funktioner tillkommit och idag erbjuder appen bland annat meddelandetjänster, spamfilter och betalningar via mobilen.

Nu avslöjar nya handlingar hur det egentligen går för Truecaller. 

Under förra året omsatte bolaget 161 miljoner kronor, vilket är ett rejält uppsving från omsättningen på 109 miljoner kronor för 2017. Samtidigt missar bolaget det uppsatta målet på 200 miljoner kronor, rapporterar Di Digital. 

Vd:n Alan Mamedi uppger att missen främst beror på att lanseringen av de finansiella tjänsterna försenades. Under förra året rullade Truecaller ut en egen version av betalfunktionen Swish i Indien. 

”I år räknar vi dock med att fördubbla intäkterna till strax över 300 miljoner kronor”, säger Alan Mamedi till Di Digital. 

Förlusten landar på 65 miljoner kronor. Något som kopplas till uppköpet av den indiska fintechstartupen Chillr och nyanställningar. 

Grundaren uppger att bolaget är nära lönsamhet men inte räknar med att gå med vinst i år.

Truecaller har idag 150 miljoner dagliga användare varav större delen av dem återfinns på huvudmarknaden Indien. Samtidigt uppges den nya betalversionen av tjänsten, som rullades ut förra året, ha vind i seglen.

”Vi ser ut att kunna nå 1 miljon betalande kunder redan under tredje kvartalet”, säger Alan Mamedi. 

Truecaller har haft fullt upp i år. Man har nämligen även råkat i luven på en av sina ägare, den tidigare styrelseordföranden Stefan Lennhammer. I våras kunde Breakit avslöja att han dragit igång en domstolsprocess där han anklagade bolaget för att vägra lämna ut information.

Läs mer