Hemnet oroas inte över hotet från Bomero: Bostadssäljare kommer vilja synas hos oss

Hemnet Bomero Bostäder
Hemnet oroas inte över hotet från Bomero: Bostadssäljare kommer vilja synas hos oss

Staffan Tell, presstalesperson på Hemnet. Foto: Pressbild.

Tobias Blixt

Reporter

Bostadssajten bemöter kritiken från mäklarna.
"Priset ska ligga i linje med det värde vi levererar", säger en talesperson för Hemnet.

Det var sent på måndagskvällen som sju svenska mäklare meddelade att de går samman för att lansera Bomero, deras egna annonssajt för bostäder. En Hemnet-utmanare, med andra ord. 

De hade tröttnat på att giganten Hemnet fått en monopolliknande ställning på den svenska bostadsmarknaden. En stor del i kritiken som riktades mot Hemnet var de höga priserna för en annons, en avgift som i dag betalas av kunderna och inte mäklarna själva. 

"Nu höjdes annonspriset med 25 procent den 1 juli, det är en aggressiv prispolitik”, sade Marcus Svanberg, vd för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i en kommentar då.

Nu bemöter Hemnet det nya hotet. Bostadssajtens presstalesperson Staffan Tell säger till SvD Näringsliv att de välkomnar den nya utmanaren. Däremot tror han att Hemnet fortfarande kommer att vara ett naturligt val för den som vill synas.

“Man når ut till 2,8 miljoner unika besökare veckovis. Det är ett effektivt skyltfönster mot marknaden”, säger han till tidningen och fortsätter:

“Vår tro är att man som bostadssäljare vill ha så effektiv marknadsföring som möjligt och kommer att vilja synas på Hemnet.”

Mäklarföretagen har ännu inga planer på att plocka bort sina annonser från Hemnet, även om de förvisso inte gav något definitivt besked under gårdagen. Men om de skulle välja att inte annonsera på Hemnet så skulle det innebära att en stor del av intäkterna försvinner från bolaget – det kan röra sig om så mycket som 140 miljoner kronor på årsbasis (här är Breakits korta analys om varför detta inte är ett troligt utfall).

Gällande kritiken om prishöjningarna, så säger Staffan Tell att Hemnet kontinuerligt förändrar sina priser.

“Vi har sänkt i de lägsta segmenten, ligger kvar i det näst lägsta och har höjt för de övriga prissegmenten. Priset ska ligga i linje med det värde vi levererar”, säger han. 

Läs fler artiklar
LÄS MER