Förlorade hundratusentals kronor i timmen: “Jag fick panik”

Campusbokhandeln Internet Vikings Hosting
Förlorade hundratusentals kronor i timmen: “Jag fick panik”

Fredrik Hagenius är vd på Campusbokhandeln.

E-handelsraketens vd om hur han räddade årets viktigaste dag.

Höstterminsstarten på Sveriges högskolor och universitet utgör kulmen på en fyra veckor lång högsäsong på Campusbokhandeln.

En period då hundratusentals studenter går in på sajten med litteraturlistan i högsta hugg, på jakt efter att fynda bland både nya och begagnade böcker. En period då allt måste fungera för att inte tappa kunder till konkurrenterna.

 “De där fyra veckorna motsvarar ungefär hälften av vår omsättning”, berättar Fredrik Hagenius, vd och en av grundarna av Campusbokhandeln.

Trycket på sajten är som allra störst vid terminsstarten, då vi säljer för flera hundra tusen kronor i timmen. Men i höstas gick sajten plötsligt ner. Det var katastrof

Vill du få tips om hur bättre hosting kan öka din försäljning? Läs mer här!

Bolaget drog igång 2005 med fysiska andrahandsbutiker och lanserade en e-handel 2013 – något som visade sig vara mer komplicerat än vad Fredrik och hans kollegor trodde.

“Jag var dumsnål i val av utvecklare och hade ingen erfarenhet av att vara beställare. Det blev en katastrof. Mitt under högsäsongen dök det upp massa buggar som tvingade oss att stänga sajten och röja upp. Vi hade tusentals missnöjda kunder som inte fick sina böcker. Campusbokhandeln var riktigt nära att gå omkull då", säger Fredrik som själv tog på sig Stålmannen-dräkten och högg i.

“Enda sättet att rädda företaget var att jag lärde mig skriva kod. Tre månader senare kunde vi öppna igen".

Sedan dess har affärerna gått bra.

2012 omsatte Campusbokhandeln 3 miljoner kronor. 2018 – alltså sex år senare – var siffran 60 miljoner. I år siktar bolaget på 100 miljoner kronor. 

Men fjolårets omsättning hade faktiskt kunnat vara lite bättre. Den hade definitivt också kunnat vara sämre. För i höstas hände det som absolut inte får hända. 

“Trycket på sajten är som allra störst vid terminsstarten, då vi säljer för flera hundra tusen kronor i timmen. Men i höstas gick sajten plötsligt ner. Det var katastrof”, säger Fredrik Hagenius.

Skulle du också uppskatta en mer aktiv och service-inriktad hosting-partner? Läs mer här om hur Internet Vikings jobbar

Sekunderna tickade iväg och blev minuter. Minuterna blev en timme. Hos den stora hostingleverantören fanns ingen hjälp att få. Då tog Fredrik Hagenius fram telefonen och letade upp personen han alltid ringer när det gäller frågor om internet.

Lösningen kostar oss lite mer men det är pengar som vi redan har tjänat in. Vid terminsstarten i januari ökade försäljningen med 50 procent

“Panikslagen ringde jag Rickard Vikström på Internet Vikings, han är min go-to-guy vad gäller såna här saker. Han löste så att sajten kom upp på en andra server, något vår egen leverantör inte hade erbjudit”, berättar Campusbokhandelns vd.
 

Efter tre timmars nertid var sajten uppe igen så att studenterna kunde fortsätta handla böcker. Och Campusbokhandeln bytte hostingleverantör.

“Vi insåg att vi behövde en mer kraftfull lösning som klarar våra toppar. Det var ett enkelt beslut att flytta över allt till Internet Vikings. Lösningen kostar oss lite mer men det är pengar som vi redan har tjänat in. Vid terminsstarten i januari ökade försäljningen med 50 procent, trots att höstterminen alltid är mycket större", säger Fredrik Hagenius.

Idag är det inte Fredrik Hagenius som behöver jaga Campusbokhandelns hostingleverantör. Det är tvärtom.

Nyfiken på hur Internet Vikings kan hjälpa även ditt företag att sälja mer? Klicka här!

“Internet Vikings identifierar löpande saker som kan påverka sajten och kommer med förslag på saker vi bör göra. Vi hinner inte ens se problemen själva förrän de kontaktar oss. Det känns såklart väldigt bra och tryggt”, säger han.

Vill du veta mer? Kontakta Internet Vikings

Mejl: sales@internetvikings.se
Telefon: 073 440 5182 

Läs fler artiklar
LÄS MER