Tom Hope halverar försäljningen – "Inte kul att förlora pengar"

Tom Hope e-handel Mode
Tom Hope halverar försäljningen – "Inte kul att förlora pengar"

Tomaj Sangchi, grundare och vd på Tom Hope. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Visar upp ett minusresultat för första gången sedan bolaget grundades 2015. Det stora tappet sker i butiksförsäljning.
"Vi jobbar ihärdigt för att vända", säger bolagets grundare och vd Tomaj Sangchi till Breakit.

Tom Hope, bolaget som säljer armband, kläder och andra accessoarer online, har på bara några få år etablerat sig på modescenen.

Bolaget grundades 2015 och omsatte 10 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår, sedan dess har omsättningen ökat konstant till 2017 då bolaget omsatte hela 84,5 miljoner kronor, med en vinst på 14,3 miljoner. Det var däremot mycket lägre än de 300 miljoner kronor som bolaget först hade meddelat att de siktade mot.

“Jag vet att jag sa så. Men jag är inte besviken. I början av 2017 ändrade vi strategi och valde att ta ett investeringsår för att bygga långsiktigt tillväxt. “Nu har vi allt på plats för att fortsätta växa.”, sade Tomaj Sangchi till Breakit då.

Men den fortsatta tillväxten har inte kommit under 2018. Istället minskar Tom Hopes försäljning. Omsättningen nästan halverades, ned till drygt 45 miljoner kronor. Resultatet landade slutligen kring minus 17,5 miljoner kronor.

“Förseningar och bristen på nyheter gjorde så att vi missade första halvårets införsäljning. Andra halvåret tog vi försäljningen till nya nivåer. Onlineförsäljningen ökade 2018”, skriver Tomaj Sangchi i ett mejl till Breakit.

Bolaget nämner flera anledningar till att försäljningen minskade under fjolåret. Det rör sig utöver förseningar även om kvarliggande lager hos distributörer.

“Det stora tappet i intäkter var från offlineförsäljning, detta på grund av att man missat stora inköpsfönster på huvudmarknader”, skriver bolaget också.

Det framkommer också att dotterbolaget Growzilla såldes under fjolåret, för att Tom Hope skulle fokusera på kärnverksamheten.

Under 2019 planerar bolaget att öka försäljningen genom sin e-handel, men också att fortsätta fokusera på offlineförsäljning. Dessutom ska de börja med en ny marknadsföringsstrategi.

"2019 har varit ett betydligt bättre år för oss. Vi har jobbat outtröttligt med att ställa om våra markandsaktiviteter och arbeta med att utveckla vårt produktutbud", säger Tomaj Sangchi och fortsätter:

"Mottagandet från marknaden har varit väldigt bra och vi jobbar ihärdigt med att bevisa för oss själva att förra året var ett mellanår och att vi kommer ha ett positivt resultat igen i år. Tom Hope ägs och drivs av mig, Björn Fällås och Hakar Mayi – och ingen av oss är förtjusta i att förlora pengar."

Antalet anställda minskade från 28 till 19 personer mellan 2017 och 2018.

Läs fler artiklar
LÄS MER