Så ska Klarna lyckas i USA – riktar in sig på subkulturer

Klarna fintech Marknadsföring
Så ska Klarna lyckas i USA – riktar in sig på subkulturer

Från Klarnas dragqueen-event i New York förra veckan. Foto: Press.

Johanna Ekström

Reporter

“Vi landade ganska snabbt i dragqueen-communityn”, säger bolagets presschef Magnus Törnblom.

När det i New York nyligen firades 50 årsjubileum för Stonewall upploppen – det som blev startskottet för hela gayrättsrörelsen – såg Klarna till att synas.

Något som vi först pratade om i Breakits podcast som du kan lyssna på här:

Förra veckan arrangerade fintech-bolaget ett påkostat event med dragqueen-stjärnor från dokusåpan RuPaul´s dragrace. Ett väl genomtänkt PR-drag.

“Vi vill vara en del av populärkulturen, och att hitta starka subkulturer som vi kan hitta en ‘perfect match’ med är ett väldigt starkt och bra sätt för oss att nå dit, och särskilja oss från andra aktörer på finansmarknaden”, säger presschefen Magnus Törnblom och fortsätter:

“Vi funderade noggrant på vilka som bäst kunde representera oss när det gäller att inte nöja sig med en medelmåttig shoppingupplevelse online, och landade ganska snabbt ned i att vi hittade det i dragqueen-communityn”.

Något som resulterade i kampanjen “Shop like a queen”.  

I sin senaste globala kampanj, som delvis riktade sig mot den amerikanska marknaden, gjorde Klarna ihop med rap-stjärnan Snoop Dogg

Att få fäste i USA är något som ingen annan svensk bank eller inget finansföretag lyckats med tidigare. 

Det återstår att se om Klarnas metod att liera sig med subkulturer kommer lyckas. Enligt Magnus Törnblom ser det positivt ut.

 “Vi ser väldigt positiva signaler i USA, både kring försäljningsvolymer, nedladdningar av vår app och hur den används”.

Läs fler artiklar
LÄS MER