Sök

Nakd växer urstarkt och närmar sig lönsamhet

Nakde-handelMode

Jarno Vanhatapio, Nakd

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Jarno Vanhatapios modesajt Nakd visar upp kraftig tillväxt och plockar in 210 miljoner från investerare.

Den svenska e-handlaren och modesajten Nakd omsatte 816 miljoner kronor under 2018, en ökning på 95 procent jämfört med året innan. Det visar färska siffror i ett pressmeddelande från bolaget.

Rörelsemarginalen låg under fjolåret på minus 15 procent, en rörelseförlust runt 122 miljoner kronor. Under det första halvåret 2019 ligger rörelsemarginalen på  minus 11 procent av omsättningen, enligt pressmeddelandet.

Dessutom skriver bolaget att flera nyckelmarknader nu uppvisar lönsamhet.

“2018 var vårt tredje helår som bolag. Både tillväxten och rörelseresultatet var i linje med vår plan. Vi uppnådde återigen höga tillväxttal samtidigt som vi närmar oss ett positivt resultat.”, säger Nakds grundare och vd Jarno Vanhatapio i pressmeddelandet och fortsätter.

“Våra internationella ambitioner är betydligt större än de flesta bolags från Norden och därför fortsätter vi att investera kraftigt.”

För större ska bolaget bli. Under första halvåret 2019 ökade omsättningen med ytterligare 93 procent. Därmed ligger de i fas med att spränga miljardvallen under året. Något som Jarno Vanhatapio skvallrade om för Breakit redan i november förra året.

När Jarno Vanhatapio under tisdagsmorgonen besökte Breakits trädgård i Almedalen passade han på att kommentera bolagets tillväxt och ambitionsplaner.

"Jag tycker att Nakd är en plutt", konstaterade han från Breakits scen.

Nakd plockar också in 210 miljoner kronor i ett tillägg till bolagets senaste b-runda, där befintliga ägare Partech, Eequity och Nothzone har investerat. Nya investerare i rundan är Quadrille och La Maison.

Läs mer