Sök

Circ lanserar elscooter-tjänst i Stockholm

CircElscooter

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Elsparkcyklar ska inte vara ett säkerhetsproblem."

Förra veckan kunde Breakit avslöja att Circ, en tysk hyrtjänst för elsparkcyklar, var på väg att lansera i Sverige. Bolaget hade pumpat ut annonser riktade mot svenska konsumenter i sociala medier och i appen var allt redo för lansering – bara själva elscootrarna saknades.

Nu meddelar bolaget i ett pressmeddelande att elsparkcyklarna kommer att lanseras idag måndag. Totalt 200 elscootrar har placerats ut och liksom många andra aktörer på marknaden lyfter bolaget fram sitt samarbete med myndigheter och organisationer som en av deras styrkor.

“Ansvarsfullhet genomsyrar hela vår verksamhet och vi har anställt ett team av medarbetare som löpande ska säkra elsparkcyklarnas kvalitet och att cyklarna finns tillgängliga där behovet finns och i enlighet med alla lagar och regler”, säger bolagets Nordenchef Emil Åkesson i pressmeddelandet.

Även elsparkcyklarnas säkerhet är något som har diskuterats den senaste tiden. Detta då en man dog i samband med en olycka med en elscooter i Helsingborg. Kort därefter varnade influencern Lucas Simonsson för fordonet i samband med en olycka som gjorde att han hamnade på sjukhus.

Emil Åkesson säger att de säkerhetsaspekten är något som bolaget jobbar aktivt med.

“Elsparkcyklar ska inte vara ett säkerhetsproblem. Tvärtom ska vi vara lösningen på exempelvis trängselproblem. Många städer är fortfarande utformade för att passa bilar. Det är bara en generation sedan nederländska städer också var utformade på det sättet. Idag är de ofta mer utformade med människan i fokus. Där har de även den lägsta olycksfrekvensen i världen. Det beror på att även bilförare förstår cyklisternas situation och anpassar sig bättre till den”, säger han.

Circ hette tidigare Flash och grundades av Lukasz Gadowski, som tidigare dragit igång matleverantören Delivery Hero tillsammans med svenske Niklas Östberg. Enligt dem själva har de skrivit på Stockholm stads avsiktsförklaring där de åtar sig att följa vissa regler.

Priset kommer vid lansering att ligga på 10 kronor för att låsa upp sparkcykeln och sedan tillkommer en avgift på 3 kronor i minuten.

Läs mer