Så går det för H&M – kommer öppna färre nya butiker

H&M e-handel
Så går det för H&M – kommer öppna färre nya butiker

Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

E-handeln fortsätter öka.

Den svenska klädjätten H&M släppte på torsdagsmorgonen sin kvartalsrapport för det andra kvartalet. Rapporten fick aktien att rusa med runt 10 procent vid börsens öppning. 

Rapporten kommer kommer in i nivå med analytikernas förväntningar.

”H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen," skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i rapporten.

H&M:s försäljning försäljning online ökade med 27 procent i svenska kronor under kvartalet och klädjätten kommer att minska antalet butiksöppningar med 45 stycken. 

"Vårt förändringsarbete fortsätter med full kraft för att möta modebranschens snabba förändring", skriver Karl-Johan Persson. 

Färre butiker och mer online alltså men H&M planerar ändå att öppna 130 butiker globalt under året.

Även starten på sommaren ser lovande ut för den svenska klädjätten. Nettoomsättningen i juni månad (som ju inte är slut ännu) beräknas öka med 12 procent i lokala valutor jämfört med samma månad i fjol.

Några hårda siffror från rapporten.

##Rörelseresultatet landade på 5.934 miljoner kronor under första kvartalet.

##Nettoomsättningen landade på 57,5 miljarder kronor.

Försäljningssiffrorna för kvartalet släpptes redan för ett par veckor sen – försäljningen ökade med 6 procent och slog därmed analytikernas förväntningar.

Läs fler artiklar
LÄS MER