Är inte de bästa texterna de som vi har allra minst åsikter om?

Breakit - Är inte de bästa texterna de som vi har allra minst åsikter om?
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Låt oss ersätta Facebook med Smartbook, så att bra texter får mer uppmärksamhet.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Det finns två vägar till banbrytande: Gör något nytt - eller ändra reglerna. I Sverige har vi ofta fokus på det första.

Vi försöker ständigt hitta på ny teknik, nya koncept och nya prylar. Dessa nya prylar ändrar sedan reglerna. Typ iPhone var något nytt (Nokia + Apples gränssnitt). Denna nya kombo ändrade reglerna för vad en telefon kan och ska vara.

Det finaste är förstås att göra bägge sakerna i samma uppfinning. Mitt bästa exempel på detta är Astrid Lindgrens innovation Pippi Långstrump.

Pippi var en helt ny sorts barnbokshjälte. En liten tjej med röda utstående flätor och för stora kängor. En superhjälte. Starkast i världen, modigast i världen och mest ensam i världen. Rik som ett troll. Men den första Pippiboken var inte bara en ny karaktär.

Det var också den första barnboken som inte var en förklädd uppfostringsbok. Före Pippi Långstrump hade alla barnböcker en dold agenda, de skulle lära barn skriva, räkna och god uppfostran. De skulle lära barn om farliga svampar i skogen och respektera mor och far.

I Pippi Långstrump lär sig barn att gå sin egen väg, att ifrågasätta och ha kul. Lek för lekens egen skull är Pippis väg till lycka. Jag har tänkt mycket på detta att ändra reglerna när jag ser att svenska medier gör allt och lite till för att passa in i Facebooks ständigt föränderliga algoritm.

Facebooks algoritm bygger på att ju fler åsikter vi har om en text desto bättre text. Helst ska det vara något om SD som 60 procent tycker är genialiskt och 40 procent tycker är sjukt korkat. Fredrik Virtanens krönika i helgen om flyktingar, tvång och rödvin är ett utmärkt exempel på detta. Den är snart uppe i 18.000 delningar.

Men ärligt talat, är inte de bästa texterna de som vi har MINST åsikter om? De som vi uppfattar som objektiva, begripliga på gränsen till tråkiga. De texter som lär oss något vi inte redan vet och ja… uppfostrar oss mer än bekräftar oss.

Vad sägs om att ändra på Facebooks regelbok och skapa ett forum på nätet för de artiklar som vi uppfattar som de mest objektiva och lärorika. Typ de artiklar som Pippis kompisar Tommy och Annika läser och uppskattar. Torra skorpor utan ett uns socker. Det finns massor av sådana artiklar i svensk media som behöver en banbrytande knapp i sociala medier.

Kanske kan svenska Starflow fixa detta när de krossar Facebook? Jag håller tummarna och lovar händaefter att bara dela de artiklar som bygger på fakta. Jag bjuder även på namnet på denna banbrytande tjänst: Smartbook!

Läs fler artiklar
LÄS MER