Sök

Efter skandalerna – Facebook gör reklamoffensiv för miljarder

MetaMedier

Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook. Foto: Thibault Camus/AP/TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Facebooks kris blir mumma för reklambyråer och medier.
Den sociala jätten ska fördubbla summan som bolaget spenderar på marknadsföring.

De senaste åren har Facebook gått från att vara ett hyllat bolag, till att ständigt ifrågasättas. Problemen har bland annat handlat om den roll som plattformen spelade när ryska intressen försökte påverka utgången i USA:s presidentval 2016, samt hur användarnas privata information hanteras.

Nu ska Facebook investera tungt för att bygga upp förtroendet igen. Wall Street Journal rapporterar att Facebook kan komma att "mer än fördubbla" sina investeringar i marknadsföring. Bolaget har också skaffat sig en ny uppsättning byråer som ska hjälpa till med varumärkesarbetet.

"Det finns ingen tvekan om att vi har gjort misstag, och vi håller nu på att adressera dem en efter en. Vi måste berätta en historia för världen på tillitssidan såväl som på värderingssidan", säger Antonio Lucio, marknadschef på Facebook, enligt The Wall Street Journal.

Hur mycket pengar Facebook lägger på reklam är inte känt. Men enligt Kantar spenderade bolaget 382 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, enbart på sin hemmamarknad USA under 2017.

Läs mer